Keyflower to jedna z tych gier, kt贸re bardzo chcia艂em dorwa膰 i zagra膰. Wreszcie uda艂o si臋 zdoby膰 egzemplarz i troch臋 w niego pogra膰. W grze b臋dziemy rozbudowywa膰 nasz膮 wiosk臋, licytowa膰 kafle, oraz wysy艂a膰 naszych robotnik贸w do pracy. U艣miech na twarzy zapewniony.
Keyflower
Autor: Sebastian Bleasdale i Richard Breese
Czas gry: oko艂o 90-120 minut
Wydawca:聽 Czacha Games
Wiek na pude艂ku: 13+
Wiek wed艂ug mnie: ograny 9+, nieograny 13+
Liczba graczy: 2-6
Mechanika: worker placement/licytacja
Tematyka: rozbudowa wioski
Gr臋 najtaniej kupisz tutaj!
Zawarto艣膰 pude艂ka:
- 64 sze艣ciok膮tne kartonowe kafle
- 141 drewnianych znacznik贸w robotnik贸w
- 120 drewnianych znacznik贸w surowc贸w (z艂oto, 偶elazo, kamienie i drewno)
- 48 kartonowych znacznik贸w umiej臋tno艣ci (kowad艂o, kilof i pi艂a)
- 6 parawan贸w graczy stylizowanych na wiejskie chatki
- czarny woreczek do losowania robotnik贸w
- instrukcja
Wykonanie
Keyflower to bardzo 艂adna i przyjemna dla oka gra ekonomiczna. Gdy pierwszy raz we藕miecie pude艂ko w r臋ce, mo偶e was zaskoczy膰 ci臋偶ar gry. Gra naprawd臋 troch臋 wa偶y, bo w pude艂ku znajdziemy sporo grubych kafli i ponad 100 drewnianych kolorowych pionk贸w. Po otwarciu w pude艂ku nie znajdziemy wypraski, a luzem le偶膮ce elementy. Sporo te偶 tam miejsca, ale przestrze艅 mo偶na fajnie wykorzysta膰, po zakupie dodatk贸w do gry – wszystko mo偶na zapakowa膰 do pude艂ka podstawki.
G艂贸wnymi elementami gry s膮 pionki oraz kafle terenu. Nie ma si臋 co rozpisywa膰 o meeplach, bo s膮 standardowe, jednak o kaflach warto troch臋 powiedzie膰. S膮 one grube, kolorowe i sze艣ciok膮tne. Ka偶dy bok kafla b臋dzie przypisany do jednego gracza, ale o tym p贸藕niej. S膮 one bardzo 艂adne, grafiki ciekawe, jednak nie zawsze przejrzyste. Niekt贸re te偶 艣rednio pasuj膮 do klimatu, w jakim utrzymane s膮 grafiki – nie zmienia to jednak faktu, 偶e Keyflower to gra wykonana nie藕le.
Rozgrywka
Keyflower to kolejna gra euro od wydawnictwa Czacha Games, kt贸r膮 mam okazj臋 zrecenzowa膰. Wykorzystuje ona mechaniki licytacji, budowy wioski oraz wysy艂ania robotnik贸w do pracy. Bardzo ciekawy mix jednych z moich ulubionych mechanik. Zadaniem graczy b臋dzie rozw贸j wioski za pomoc膮 kafli w celu zdobycia jak najwi臋kszej ilo艣ci punkt贸w. Gra b臋dzie trwa艂a cztery du偶e rundy, kt贸re w grze s膮 nazywane porami roku. Zaczynaj膮c od wiosny (najs艂absze kafle) do zimy (przynosz膮ce najwi臋ksz膮 ilo艣膰 punkt贸w). Ka偶dy z graczy b臋dzie rozpoczyna艂 gr臋 z pocz膮tkowym kaflem domu, zas艂onk膮 przypominaj膮c膮 domek, oraz 8 losowo dobranymi robotnikami.
Pory roku
Pierwsz膮 por膮 roku jest oczywi艣cie wiosna, a po niej nast臋pne pory roku. W ka偶dej porze gracze b臋d膮 wysy艂ali robotnik贸w do pracy, albo licytowa膰. Ka偶dy z kafli posiada sze艣膰 艣cian – ka偶da przypisana do gracza, aby podczas licytacji nie myli膰 si臋. W zale偶no艣ci od ilo艣ci graczy, b臋dziemy losowa膰 odpowiedni膮 liczb臋 kafli p贸r roku. Teraz, naprzemiennie gracze mog膮 albo po艂o偶y膰 od 1-3 robotnik贸w do kafla i licytowa膰 lub po艂o偶y膰 pionka na kafelku i wykona膰 akcje na niej zwi膮zan膮. Mo偶e to by膰 dobranie nowego pionka, surowc贸w lub znaczniki umiej臋tno艣ci.
W grze wyr贸偶niamy cztery r贸偶ne kolory pionk贸w, przy czym zielony jest trudny do zdobycia(taki super kolor). Je偶eli do danego kafla do艂o偶ymy przyk艂adowo pionek niebieski, automatycznie kolor zostaje przypisany do kafla. Aby inni gracze mogli wykorzysta膰 kafel lub zalicytowa膰, musz膮 k艂a艣膰 pionki w odpowiednim kolorze (w tym przypadku niebieski). Po ka偶dej rundzie gracze zabieraj膮 wygrane w licytacjach kafle i dok艂adaj膮 do swojej wioski. Pionki zwyci臋zc贸w oraz te na kaflach, s膮 odrzucane – reszta wraca do w艂a艣cicieli. Podczas rund b臋dziemy te偶 licytowa膰 si臋 o kafle kolejno艣ci, kt贸re s膮 do艣膰 wa偶ne, bo co rund臋 przyp艂ywaj膮 nowe statki z robotnikami – im wcze艣niej wykonujemy ruch, tym szybciej zabierzemy upragnionych robotnik贸w z nadp艂ywaj膮cych 艂odzi.
Wioski
Wraz z up艂ywem czasu nasze wioski b臋d膮 si臋 rozwija艂y. Aby produkowa膰 mo偶emy u偶y膰 naszych kafli lub tych, znajduj膮cych si臋 u przeciwnika. Mog膮 by膰 te偶 te, le偶膮ce na planszy – wystarczy po艂o偶y膰 na nich pionek i pobra膰 zasoby. Je艣li le偶y tam ju偶 pionek, mo偶emy u偶y膰 kafla dok艂adaj膮c wi臋cej robotnik贸w. Na kaflu maksymalnie mo偶e znajdowa膰 si臋 sze艣ciu robotnik贸w, czyli je艣li ju偶 na start po艂o偶ymy trzech, to blokujemy dany kafel.
Surowce oraz narz臋dzia b臋dziemy produkowa膰 w celu rozwoju naszych kafli. S膮 one dwupoziomowe, a po ulepszeniu daj膮 nam wi臋cej materia艂贸w, oraz dostarczaj膮 punkty na koniec gry. Ale po co licytowa膰 si臋 o kafle, skoro mo偶na wykorzysta膰 te u przeciwna? No i tu w艂a艣nie zaczyna si臋 magia Keyflowera. Je艣li jakie艣 pionki znajduj膮 si臋 na naszych kaflach, to po zako艅czeniu pory roku id膮 do naszej puli na nast臋pne rundy. Warto bi膰 si臋 o dobre kafle, bo w przysz艂o艣ci inni mog膮 go wykorzystywa膰 i dawa膰 nam kolejne pionki do licytacji.
Ca艂a rozgrywka ko艅czy si臋 po porze zimowej, a po niej zliczamy punkty. Gracz z najwi臋ksz膮 ilo艣ci膮 punkt贸w zostaje zwyci臋zc膮.
Recenzja gry Keyflower
Zaczynaj膮c jak zwykle od wykonania, gra jest bardzo pi臋kna. Gdy pierwszy raz j膮 zobaczy艂em na grupach Facebookowych, powiedzia艂em, 偶e chce j膮 dorwa膰. Wszystko utrzymane w podobnym klimacie, kolorowe i 艣wietnie narysowane. Kafle teren贸w s膮 bardzo grube i r贸偶norodne, przez co gra 艣wietnie si臋 na stole prezentuje. Waz z up艂ywem czasu i rozwoju naszych wiosek gra wygl膮da super wraz z robotnikami na nich pracuj膮cych. Jedyne co mi tutaj nie le偶y, to nieczytelno艣膰 niekt贸rych grafik – przede wszystkim punkty. S膮 one bardzo niewielkie na kaflach i ma艂o widoczne.
Keyflower to kolejny ekonom od Czacha Games w kt贸rego gra艂o mi si臋 艣wietnie. Po艂膮czenie mechanik tworzy niepowtarzaln膮 rozgrywk臋, przy kt贸rej bawi臋 si臋 艣wietnie. Licytacja oraz spos贸b, w jaki zosta艂y wykorzystane zosta艂y mo偶liwo艣ci produkcji na kaflach, 艣wietnie nap臋dza silnik gry. W kolejnych porach roku czujemy ten rozw贸j i wi臋ksz膮 ilo艣膰 mo偶liwo艣ci, kt贸ra w niekt贸rych grach jest nieodczuwalna.
Tutaj za pierwszym razem mia艂em podobnie. Gra rozp臋dza艂a si臋 dla mnie za wolno, bo pod dopiero w ostatniej porze roku poczu艂em, jakbym co艣 wreszcie robi艂. Po kilku partiach, przy ogarni臋ciu mo偶liwo艣ci gra rozwin臋艂a swoje skrzyd艂a i pokaza艂a ile mo偶na wyci膮gn膮膰 z tych mechanik. Nie dziwne, 偶e gra nadal utrzymuje si臋 w top50 na popularnej stronie BGG, a jest to przecie偶 tytu艂 z 2012 roku.
Najbardziej podoba mi si臋 licytowanie kafli i przypisanie koloru pionk贸w do danego kafla. Czasem 藕le wylosuj膮 si臋 robotnicy, jednak nie jest to ogromny problem. Kolory mog膮 przeszkadza膰 te偶 innym. Jest w niej te偶 bardzo du偶a ilo艣膰 interakcji, kt贸r膮 nie zawsze mo偶na spotka膰 w grach ekonomicznych. Gracze mog膮 wzajemnie zajmowa膰 sobie kafle, lub przeszkadza膰 za pomoc膮 kolor贸w pion贸w. Czasem podbieranie upragnionych statk贸w przeciwnikom jest na miejscu 馃檪
Regrywalno艣膰
Oj regrywalno艣膰 w Keyflower to dobra rzeczy. Ogrom mo偶liwo艣ci punktowania, sporo r贸偶nych kafli p贸r roku oraz losowo艣膰 w doborze pionk贸w. To sprawia, 偶e ka偶da partia staje si臋 niepowtarzalna i pe艂na emocji. Z ch臋ci膮 zasiadam ponownie do tytu艂u, bo wiem, 偶e rozgrywka b臋dzie ciekawa.
Skalowanie
Keyflower pozwala na rozgrywk臋 od dw贸ch do sze艣ciu os贸b. Gra od 2-4 jest 艣wietna, przyjemna, jednak na pi臋膰 czy sze艣膰 os贸b staje si臋 nieco chaotyczna. Mo偶na te偶 wtedy odczu膰 downtime, kt贸ry nie jest zbyt przyjemny. W zale偶no艣ci od ilo艣ci graczy wybieramy ilo艣膰 kafli p贸r roku, oraz statk贸w, aby dla ka偶dego starczy艂o.
Podsumowanie gry Keyflower
Je艣li lubicie gry ekonomiczne z elementem licytacji, to Keyflower na pewno wam si臋 spodoba. Fani raczej l偶ejszych gier, kt贸rzy tak bardzo nie lubi膮 m贸偶d偶y膰, mog膮 si臋 nieco rozczarowa膰. Nie zmienia to faktu, 偶e Keyflower to bardzo dobra pozycja warta uwagi – je艣li b臋dziecie mieli okazj臋, to koniecznie spr贸bujcie.
Plusy
- Spos贸b licytacji
- Wykorzystanie mechaniki produkcji
- Regrywalno艣膰
- Solidne wykonanie
Minusy
- Gra na 5 i 6 os贸b 艣rednio dzia艂a
Przydatne odno艣niki
Dzi臋kuj臋 wydawnictwu Czacha Games za przekazanie egzemplarza do recenzji!