Projekt Gaja – recenzja

Lubicie Terra Mysitic臋? Tak? Jeste艣cie w niebie – dos艂ownie! Dla tych kt贸rzy nie znaj膮, jest to jedna z najbardziej kultowych i znanych gier planszowych. By艂a to pierwsza tak ci臋偶ka gra, w jak膮 mia艂em okazj臋 zagra膰 i to od niej zacz臋艂o si臋 to wszystko. W rankingu BoardGameGeek przez d艂ugi czas utrzymywa艂a si臋 w najlepszej tr贸jce, jednak teraz jest dok艂adnie na si贸dmym miejscu. Nast臋pc膮 tej wspania艂ej gry jest w艂a艣nie Projekt Gaja, kt贸ra 艂膮czy w sobie mechanik臋 z TM, z tematem Science-Fiction. Czy dor贸wnuje swojej poprzedniczce? Sprawd藕cie sami.


Projekt Gaja

Projekt Gaja

Czas gry: 90-150 minut
Wydawca: Games Factory
Wiek: 12+
Liczba graczy: 1-4
Mechanika: budowa imperium
Tematyka: galaktyczne kolonie, rozw贸j cywilizacji

 

Zawarto艣膰 pude艂ka:

  • 10 kafli sektor贸w
  • plansza rozwoju
  • plansza punktowania
  • 7 dwustronnych plansz frakcji
  • 6 偶eton贸w punktowania ko艅cowego
  • 10 偶eton贸w punktowania rundy
  • 10 偶eton贸w wzmocnienia
  • 36 偶eton贸w technologii podstawowych
  • 15 偶eton贸w technologii zaawansowanych
  • 6 stacji kosmicznych
  • 19 偶eton贸w przymierza
  • 12 planet Gai
  • Czarna Planeta
  • 15 znacznik贸w przymierza
  • 20 znacznik贸w akcji
  • 25 kart automy
  • 4 karty pomocy
  • karta kolejno艣ci rundy
  • instrukcja
  • budynki w ka偶dym z siedmiu kolor贸w (偶贸艂tym, pomara艅czowym, br膮zowym, bia艂ym, szarym, niebieskim oraz czerwonym): 8 kopalni, 4 plac贸wki handlowe, 3 laboratoria, 2 akademie, 1 instytut planetarny, 3 gajaformery, 7 znacznik贸w gracza, 25 satelit贸w
  • do rozdzielenia pomi臋dzy 7 kolor贸w graczy: 14 znacznik贸w kredyt贸w, 7 znacznik贸w rudy, 7 znacznik贸w wiedzy, 30 KIK-贸w, 50 znacznik贸w mocy, 1 Kamie艅 Umys艂u (dla frakcji Taklon贸w)
  • znacznik pierwszego gracza

Wykonanie


W do艣膰 specyficznym pude艂ku, kt贸re ma do艣膰 unikatowe wymiary, znajdziemy wiele element贸w, kt贸re sprawi膮 wiele rado艣ci ka偶demu graczowi. Pude艂ko jest wype艂nione a偶 po brzegi, zaczynaj膮c od 偶eton贸w, plastikowych budynk贸w, a偶 po przer贸偶ne plansze. Zacznijmy jednak od planszy, kt贸r膮 mo偶emy dowolnie uk艂ada膰 w por贸wnaniu do jej pierwowzoru. Kafelki galaktyki s膮 modu艂owe, co znacz膮co zwi臋ksza regrywalno艣膰.

Wracaj膮c jednak do g艂贸wnej my艣li tej cz臋艣ci, czyli wykonania, wszystko jest czytelne, jasne i przejrzyste, a spos贸b przygotowania komponent贸w zmaksymalizowany zosta艂 pod funkcjonalno艣膰. Niestety to wszystko kosztowa艂o wiele grafiki i elementy estetyczne gry. Gra jest niestety brzydka, a sam spos贸b rysunku przypomina te, jakie mo偶na by艂o spotka膰 nawet dwadzie艣cia lat temu. Znajd膮 si臋 jednak tacy, kt贸rym ten klimat mo偶e si臋 spodoba膰.

Drewniane pionki oraz budynki zosta艂y zamienione w Projekt Gaja na plastikowe. Prezentuj膮 si臋 one o wiele lepiej ni偶 te, kt贸re by艂y pokazane w prototypie. S膮 one przede wszystkim praktyczne, ale spos贸b ich wykonania r贸wnie偶 jest dobry.

Plansze graczy do PG

Opr贸cz tego znajdziemy wiele 偶eton贸w, kt贸re jako艣ci膮 i sposobem wykonania przypominaj膮 reszt臋 komponent贸w. S膮 praktyczne, przestronne, ale niestety brzydkie.

Je艣li chcecie zobaczy膰 wszystkie komponenty, jakie znajdziecie w pude艂ku, zapraszam do unboxingu!


Rozgrywka


Je艣li znasz Terra Mystice i gra艂e艣 w ni膮 ju偶 wiele razy, mo偶esz spokojnie pomin膮膰 ten punkt, bo rozgrywka w Projekt Gaja jest bardzo podobna. R贸偶ni si臋 ona tylko w niewielkim stopniu, wi臋c nie ma sensu zag艂臋bia膰 si臋 bardziej w t膮 cz臋艣膰.

Projekt Gaja jest to bardzo ci臋偶ka eurogra, w kt贸rej g艂贸wnym celem jest zebranie jak najwi臋kszej liczby punkt贸w zwyci臋stwa. Punkt otrzymujemy z r贸偶nych 藕r贸de艂, w zale偶no艣ci od kafelk贸w punktacji jakie wylosujemy na dan膮 gr臋. Punkty b臋dziemy otrzymywa膰 podczas trwania rund, oraz na sam koniec rozgrywki. Punktowa膰 mo偶e nam stawianie r贸偶nych budynk贸w, konkretnego typu, termoformowanie planet, a nawet rozw贸j naszej technologii. Sposob贸w jest wiele, ale wszystko zale偶y od wylosowanych wcze艣niej kafelk贸w. Jest r贸wnie偶 par臋 sta艂ych sposob贸w, aby zdoby膰 punkty – wysokie miejsce na torze technologii, czy ilo艣膰 posiadanych zasob贸w. Takie rozwi膮zanie zwi臋ksza regrywalno艣膰, a gra nie oferuje tylko jednego sposobu na wygran膮.Kosmos plansza do gry

Fazy

Rozgrywk臋 mo偶emy podzieli膰 na kilka faz (podobnie jak w TM) – produkcji ( zbieramy zasoby, kt贸re uda艂o nam si臋 wyprodukowa膰), Projektu (zmiana koloru planet na zielone), akcji i na koniec podsumowanie danej rundy. Gra g艂贸wnie opiera si臋 na fazie akcji, podczas kt贸rej b臋dziemy budowa膰 budynki na planetach, terraformowa膰, zwi臋ksza膰 poziomy naszej technologii i budynk贸w oraz wykonanie przer贸偶nych akcji specjalnych. Mamy wiele r贸偶nych sposob贸w na rozegranie swojej tury. Znowu wracaj膮c do TM, tutaj r贸wnie偶 podczas jednej rundy wykonujemy wiele akcji, kt贸re ka偶dy wykonuje naprzemiennie. Wykonujemy je do momentu, a偶 wszyscy gracze nie zadeklaruj膮, 偶e sko艅czyli – pasuj膮. Osoba, kt贸ra zrobi to jako pierwsza, b臋dzie mia艂a okazj臋 zacz膮膰 kolejn膮 tur臋, co mo偶e by膰 bardzo korzystne w zajmowaniu strategicznych pozycji na planszy. Widzicie tu wiele podobie艅stw, prawda?

Projekt Gaja

 

Tak jak wcze艣niej wspomina艂em, dr贸g do zwyci臋stwa jest sporo. Mo偶emy si臋 skupi膰 na zasiedlaniu planet, budowaniu budynk贸w, czy i艣膰 w technologi臋. D艂ugo by pisa膰, bo gra oferuje naprawd臋 wiele r贸偶nych dr贸g i sposob贸w rozgrywki. Ka偶dy aspekt gry jest dobrze rozwini臋ty i wszystko ze sob膮 wsp贸艂gra.

Z do艣wiadczenia wiem, 偶e takie gry trafiaj膮 tylko do cz臋艣ci graczy. Je艣li lubicie tak膮 ci臋偶k膮 i trudn膮 mechanik臋, a gry ekonomiczne to wasz ulubiony typ, musicie zagra膰!


Rozgrywka Solo


Je艣li lubicie gra膰 samemu, lub je艣li akurat nie ma znajomych do grania, mo偶ecie spr贸bowa膰 swoich si艂 w trybie solo. Projekt Gaja oferuje takie rozwi膮zanie. Ten system nazwany jest Automa – taka gra z gr膮. Jest on wykorzystywany w podobny spos贸b, jak w grze Scythe. Ja niestety nie mia艂em okazji zagra膰, bo nie jestem fanem gry solo. Wiele os贸b jednak chwali ten system, dlatego warto si臋 mu bli偶ej przyjrze膰, je艣li zakupicie egzemplarz gry dla siebie 馃檪


Recenzja gry Projekt Gaja


Projekt Gaja jest bardzo por贸wnywalna do Terra Mystici. Mechanika jest wr臋cz identyczna, a jako艣膰 wykonania podobna. Wszystko jest solidne, trwa艂e, funkcjonalne i….brzydkie. Jest ona bardziej skomplikowana w oparciu na swoj膮 poprzedniczk臋, jednak nie skomplikuje to wam ca艂ego 偶ycia. Skalowanie jest dobre, bo tw贸rcy zafundowali nam zmienn膮, kafelkow膮 plansz臋. Mo偶emy uk艂ada膰 j膮 jak chcemy, a przy mniejszej liczbie graczy wykorzystujemy ich mniej. B臋dzie cia艣niej – ciekawiej. Jest to jednak gra euro, czyli ma艂o negatywnej interakcji – du偶o my艣lenia i parowania g艂owy. Jest to gra trudna, kt贸ra wymaga ogrania w mniej zaawansowane tytu艂y.

Projekt Gaja

Problemem PG opr贸cz estetyki wykonania, mo偶e by膰 czas d艂ugiego rozk艂adania i sk艂adania. Ogromna ilo艣膰 element贸w w przer贸偶nych woreczkach, mo偶e stworzy膰 spory chaos. Za ka偶dym razem trzeba je odpowiedni roz艂o偶y膰, przygotowa膰, a potem sortowa膰, co zabiera nam nawet 30 minut. Opr贸cz tego t艂umaczenie zasad r贸wnie偶 mo偶e zaj膮膰 sporo, jednak je艣li znacie Terra Mystice, to mo偶ecie ju偶 nawet gra膰.

Tak jak wiele razy wspomina艂em, gra jest bardzo podobna do swojej poprzedniczki. Je艣li nie lubisz, albo nie czerpa艂e艣 rado艣ci z rozgrywki w TM, polecam omija膰 gr臋 szerokim 艂ukiem. Je艣li jednak jeste艣 fanem euro suchar贸w bez klimatu, kt贸rego po prostu nie czujemy w PG, to gra musi trafi膰 do Twojej kolekcji. Dostajemy w niej du偶o komponent贸w, mas臋 rozwi膮za艅, ciekawych mechanik, a przede wszystkim oferuje nam wiele godzin ciekawej i przedniej rozgrywki. Warto si臋 ni膮 zainteresowa膰!

Zapraszam r贸wnie偶 do unboxingu, gdzie znajdziecie zdj臋cia wszystkich komponent贸w.

Plusy

  • Ciekawa i dynamiczna rozgrywka
  • Jako艣膰 wykonania
  • Stara dobra Terra Mystica
  • Dobra skalowno艣膰 i regrywalno艣膰
  • Plastikowe budynki zamiast drewnianych (gra nie wa偶y ton臋)

Minusy

  • Nieodczuwalny klimat
  • D艂ugi czas przygotowania
  • Brzydkie grafiki

Przydatne odno艣niki

Dominion II edycja


Dzi臋kuj臋 wydawnictwu Games Factory za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *