Pracownia Sn贸w to kolejny ju偶 tytu艂, kt贸ry obj膮艂em swoim patronatem. Gra zachwyca nie tylko swoim pi臋knym i solidnym wykonaniem, ale te偶 fajnie dzia艂aj膮c膮 mechanik膮. Zanurz si臋 w krainach sn贸w, zbieraj okruchy i tw贸rz najpi臋kniejsze krajobrazy jakie sobie tylko wymarzysz.
Pracownia Sn贸w
Czas gry: 25 minut na gracza
Wydawca: Lacerta
Wiek: 8+
Wiek wed艂ug mnie: ograny 8+, nieograny 8+
Liczba graczy: 1-4
Mechanika: uk艂adanie 偶eton贸w, akcje
Tematyka: sny
Gr臋 najtaniej kupisz tutaj!
Zawarto艣膰 pude艂ka:
- 1 plansza Krainy Sn贸w
- 1 plansza Sennych Marze艅
- 4 dwustronne plansze Pracowni Sn贸w
- 50 kart Sennych Krajobraz贸w
- 4 figurki Marzycieli
- 4 znaczniki Drzemki
- 1 znacznik Budzika
- 4 znaczniki 艣wiec
- 109 znacznik贸w Okruch贸w Snu
- 4 figurki Podr贸偶nik贸w
- 1 woreczek na Okruchy Snu
- 12 figurek Drzew
- 16 偶eton贸w Sennych Marze艅
- 4 偶etony kolejno艣ci w rundzie
- 1 figurka Pana Koszmara
- 25 znacznik贸w Okruch贸w Koszmaru
- 1 instrukcja
Wykonanie
Pracownia Sn贸w to naprawd臋 pi臋knie wykonana gra, kt贸ra nie tylko 艣wietnie wygl膮da na p贸艂ce w艣r贸d innych tytu艂贸w, ale te偶 po roz艂o偶eniu nadal cudownie si臋 prezentuje. Szata graficzna ciekawa, nie za jaskrawa, co powoduje efekt rozmycia. Fajne po艂膮czenie z tematyk膮 sn贸w!
Opr贸cz tego trzeba pochwali膰 jako艣膰 wszystkich komponent贸w. Wykonane s膮 na bardzo wysokim poziomie, bardzo trwa艂e, co by艂o „testowane” przez wiele os贸b. Karty te偶 nie za mi臋kkie, czego w grach bardzo nie lubi臋, s膮 odpowiedniej grubo艣ci, a w dodatku si臋 nie 艣lizgaj膮!
Trzeba zaznaczy膰, 偶e komponenty w Pracowni Sn贸w do nudnych nie nale偶膮. Zazwyczaj komponenty to r贸偶ne walce, kostki czy inne pionki – tutaj mamy 艣ni膮cego podr贸偶nika, 艣wieczki i chmurki do punktowania. Dodatkowo do 艣ledzenia rund mamy budzik! Ma艂e bajery, a ciesz膮 bardzo oko.
Najwa偶niejsze teraz to chyba czytelno艣膰. Tytu艂 posiada wiele r贸偶norodnych grafik, element贸w, nie tylko na kartach, ale te偶 planszy g艂贸wne, planszy pobocznej, kartach, zdolno艣ci itd. Przy pierwszej grze mieli艣my problem z ich odczytaniem, jednak jak m贸wi przys艂owie, praktyka czyni mistrza. Teraz 艣migamy z tym bez zastanowienia 馃檪
Rozgrywka
Pracownia Sn贸w to tytu艂 abstrakcyjny o do艣膰 z艂o偶onych zasadach, jednak nie tak bardzo, 偶eby dzieciaki nie mog艂y gra膰. Jest jednak na pewno tytu艂em trudniejszy od Azuli tego samego wydawnictwa.
Gracze b臋d膮 podr贸偶owa膰 po sze艣ciu krainach sn贸w w celu zebrania okruch贸w. Z tych w艂a艣nie okruch贸w tworzy膰 b臋d膮 sny na w艂asnych planszach. Rozgrywka trwa膰 b臋dzie sze艣膰 rund, a w ka偶dej z nich gracze b臋d膮 rozgrywa膰 trzy fazy. Pierwsza z nich to podr贸偶owanie po krainach.
Gracz w tej akcji b臋dzie mia艂 dost臋pnych cztery akcje + akcje krainy. Ka偶de zebranie okrucha z krainy kosztuje jedn膮 akcj臋, a tak偶e ruch do innej krainy. Jest jednak mo偶liwo艣膰 ruchu do krainy nie p艂ac膮c akcj膮! Jak? Ka偶da kraina posiada sw贸j „okruch klucz” – je艣li posiadamy taki kolor w naszych zasobach, mo偶emy si臋 poruszy膰 za free. Podczas poruszania si臋 mo偶emy te偶 skorzysta膰 ze specjalnej akcji krainy. Mo偶e to by膰 dobranie kart, poruszenie 偶eton贸w lub dodatkowe wylosowanie z woreczka. Gdy akcje si臋 sko艅cz膮, ruch po krainach wykonuje gracz nast臋pny.
Nast臋pn膮 akcj膮 jest tworzenie krainy. Ze zdobytych okruch贸w gracze uk艂adaj膮 teraz na swoich planszach 偶etony, aby wykonywa膰 misje. Tak, misje, ka偶dy z graj膮cych na pocz膮tku otrzymuje kart臋 (mo偶na te偶 dobra膰 nowe w akcji specjalnej sz贸stej krainy), a na niej ukazane s膮 krainy oraz punkty. Je艣li uda nam si臋 wykona膰 dany krajobraz z karty, otrzymamy punkty. Na koniec gry ka偶da niewykonana karta to -5 pkt! Niekt贸re 偶etony maj膮 swoje zdolno艣ci, pozwalaj膮 zdoby膰 drzewo, albo ruszy膰 naszym 艣ni膮cym pionkiem po krainie.
Ostatni膮 faz膮 jest tak zwane sprz膮tanie, czyli po prostu przygotowanie do rundy nast臋pnej. Odrzucamy wszystkie nieu偶yte okruchy, a te, znajduj膮ce si臋 na kartach wracaj膮 nam na plansz臋 gracza. Uzupe艂niamy te偶 okruchy na planszy g艂贸wnej. Je艣li jest to ostatnia runda (6), gra si臋 ko艅czy i liczymy punkty.
Gra pozwala te偶 u偶ywa膰 okruchow do zdobycia akcji specjalnych, mamy te偶 zadania dla wszystkich graczy, a tak偶e poziomy trudno艣ci kart. Na pewno nie b臋dziecie si臋 nudzi膰! Gracz, kt贸ry zdob臋dzie najwi臋cej punkt贸w wygrywa.
Pan Koszmar
W grze mamy r贸wnie偶 dodatek, Pana Koszmara. Wprowadza on nowy kolor okruch贸w, a tak偶e 艣wietny pionek wcze艣niej wspomnianego jegomo艣cia. Przeszkadza on nie tylko w poruszaniu, ale te偶 w zbieraniu okruch贸w. Bardzo ci臋偶ko si臋 pozby膰 tych z艂ych 偶eton贸w! Jego do gry najlepiej zaprosi膰 ju偶 po lepszym poznaniu gry.
Recenzja gry Pracownia Sn贸w
Pracownia Sn贸w to pi臋knie wykonany tytu艂, kt贸ry wiele gracz pewnie b臋dzie por贸wnywa膰 do Sagrady czy Azuli. Jest to niestety b艂膮d, bo mechanicznie dzia艂aj膮 inaczej, a w dodatku podniesiono poprzeczk臋 poziomu gry nieco wy偶ej. Nie jest to tak proste, jak mog艂oby si臋 wydawa膰 na samym pocz膮tku. Poziom skomplikowania przy pierwszy spotkaniu mo偶e odrzuci膰 nowych graczy, je艣li jednak dadz膮 grze szans臋, na pewno si臋 nie zawiod膮.
Wracaj膮c na chwil臋 do wykonania, Pracownia to pi臋knie wykonana gra! Same komponenty zachwycaj膮 swoim pomys艂em i wygl膮dem, a w dodatku s膮 bardzo fotogeniczne 馃檪 Nikt ko艂o tak u艂o偶onych krajobraz贸w z drzewkami nie przejdzie oboj臋tnie.
Gra sprowadza si臋 g艂贸wnie do zbierania i uk艂adania sekwencji/wzor贸w, aby otrzyma膰 punkty. Na pocz膮tku spora ilo艣膰 mikro-zasad przeszkadza, ale po poznaniu gry tytu艂 staje si臋 bardzo prosty. Przez to uwa偶am, 偶e tytu艂 mo偶e by膰 idealny dla ma艂o ogranych os贸b, kt贸re chc膮 wej艣膰 „bardziej” w 艣wiat plansz贸wek, a tak偶e dla bardziej do艣wiadczonych geek贸w.
Uk艂adanie niekt贸rych wzor贸w nie nale偶y do prostych, a co dopiero uk艂adanie kilka wzor贸w na raz. Sporo kombinowania i planowania, a tak偶e analizowania sytuacji. Trzeba te偶 ca艂y czas pami臋ta膰 o celach w grze, bo skupienie si臋 tylko na jednym aspekcie nie da nam zwyci臋stwa. Gr臋 mog臋 okre艣li膰 stwierdzeniem „easy to learn, hard to master”. Jest to bardzo widoczne po rozegraniu kilku partii. Z ka偶dym spotkaniem gra si臋 艂atwiej, sprawniej, a tak偶e osi膮gamy wi臋ksz膮 liczb臋 punkt贸w.
Bardzo podoba mi si臋 „elastyczno艣膰” w grze. Wiele akcji specjalnych, mo偶liwo艣ci i zadania pozwala rozgrywa膰 swoj膮 parti臋 w dowolny spos贸b. Gra nie narzuca nam najlepszego ruchu, my sami musimy go sobie wypracowa膰. Nie czuj臋 dzi臋ki temu, 偶e przegra艂em przez losowo艣膰 czy z艂e u艂o偶enie, a pr臋dzej przez swoj膮 g艂upot臋 馃槢 Im wi臋cej analizujemy i skupiamy si臋 na grze, otwiera to wi臋cej ruch贸w i mo偶liwo艣ci uk艂adania, poruszania i zamieniania 偶eton贸w, co prowadzi do zwyci臋stwa.
Regrywalno艣膰 i skalowanie
Regrywalno艣膰 tytu艂u to na pewno atut. Ci臋偶ko poczu膰, 偶e gra jest powtarzalna. Sporo kart, r贸偶ne losowanie okruch贸w, a tak偶e inne zadania do wykonania. Dodatkowo poziom elastyczno艣ci, o kt贸rym wcze艣niej wspomnia艂em bardzo pozytywnie wp艂ywa na brak powtarzalno艣ci tej gry.
Skalowanie te偶 wypada ciekawie dzi臋ki zastosowaniu kilku usprawnie艅. Najwa偶niejszym jest oczywi艣cie zmienna ilo艣膰 okruch贸w w krainach. Aby unikn膮膰 sytuacji, 偶e ostatni gracz nie ma co zbiera膰, do krain dok艂adanych jest wi臋cej 偶eton贸w. Dodatkowo ostatni gracz przy rozpocz臋ciu gry ma wi臋cej kart do wyboru, dzi臋ki czemu nie mo偶e si臋 czu膰 tak bardzo poszkodowany.
W grze mamy te偶 wariant solo i tutaj znowu wpada przys艂owie!
Elektryka pr膮d nie tyka.
W tym przypadku bardziej pasowa艂oby:
Kuba trybu solo nie tyka.
Jak wiecie, tego wariantu bardzo nie lubi臋 w 偶adnej grze – tutaj tak samo tryb solo nie by艂 przeze mnie testowany.
Trzeba te偶 wspomnie膰 o dodatkowym wariancie, kt贸ry mo偶emy dorzuci膰 do rozgrywki bardziej zaawansowanej – Pan Koszmar. Ten czerwony Pan z kapeluszem wprowadza nam si臋 na plansze i przeszkadza w podr贸偶owaniu. Dodatkowo do gry dorzucamy wtedy czerwone okruchy, kt贸rych ci臋偶ko si臋 pozby膰 z naszych plansz. Wariant tylko dla tych, co tytu艂 ograli i znaj膮 dobrze co oferuj臋. Mega fajne urozmaicenie, a w dodatku 艣wietnie wygl膮da i dodaje JESZCZE WI臉CEJ uroku temu tytu艂owi.
Podsumowanie gry Pracownia Sn贸w
Pracownia Sn贸w to tytu艂 dobry, kt贸rym na pewno warto si臋 zainteresowa膰. Pasuje idealnie na wieczory z ci臋偶szymi grami, a tak偶e do rodzinnego grania. Spora regrywalno艣膰 i wariant z Koszmarem nie pozwoli Wam si臋 nudzi膰 przez wiele wiele partii. Tytu艂 polecam ka偶demu, nawet tym, co chc膮 bardziej wej艣膰 w 艣wiat plansz贸wek.
Sprawd藕 r贸wnie偶