Reykholt to pi臋knie wykonana gra autorstwa znanego i popularnego autora – Uwe Rosenberga, tw贸rcy takich gier jak Agricola, Uczta dla Odyna czy Pola Arle. Ci臋偶kie pude艂ka i wysoki pr贸g wej艣cia to zazwyczaj standard w jego grach. Tym razem zostajemy zabrani na pi臋kn膮 Islandi臋, gdzie b臋dziemy zajmowa膰 si臋 szklarniami. Chcecie wiedzie膰, jak wypada gra i czy mi si臋 spodoba艂a? Tego dowiecie si臋 w dzisiejszej recenzji.
Reykholt
Czas gry: 30-60 minut
Wydawca: Portal
Wiek: 12+
Liczba graczy: 1-4
Mechanika: worker placement
Tematyka: sadzenie
Zawarto艣膰 pude艂ka:
- dwustronna plansza gry
- kafelek zakrywaj膮cy
- 4 pionki menad偶er贸w
- 12 pionk贸w pracownik贸w
- arkusz naklejek
- 8 kafelk贸w rund
- 160 drewnianych znacznik贸w towar贸w
- 23 karty szklarni
- 5 kartonowych skrzy艅 na towary
- 40 kafelk贸w towar贸w
- 4 karty gracza
- 34 karty trybu przygody
- 36 kart us艂ug
- instrukcja do gry
Wykonanie
Powiem wam, 偶e jak pierwszy raz zobaczy艂em ok艂adk臋 pude艂ka by艂em wniebowzi臋ty. Prezentuje si臋 艣wietnie nie tylko na zdj臋ciach, ale w r臋kach te偶, musicie uwierzy膰. Wi臋kszo艣膰 gier autorstwa Uwe Rosenberga jest stosunkowo brzydka, jednak ta wypada naprawd臋 nie藕le. Wewn膮trz pude艂ka 艣redniej wielko艣ci znajdziemy r贸wnie偶 pi臋knie wykonane elementy. Nie ma niestety wypraski, jednak ci臋偶ko by艂oby to jako艣 zaprojektowa膰.
Na samym pocz膮tku b臋dziemy musieli posk艂ada膰 z tektury skrzynki i powyci膮ga膰 elementy z tektury. Skrzynki sk艂adaj膮 si臋 do艣膰 prosto, a po z艂o偶eniu wygl膮daj膮 super – serio s膮 mega klimatyczne! B臋dziemy w nich trzyma膰 drewniane towary, kt贸re s膮 kolejnym komponentem jaki znajdziemy w pude艂ku. Mo偶emy wyr贸偶ni膰 pi臋膰 r贸偶nych towar贸w – pomidory, sa艂at臋, kalafior, grzybki i marchewki. Ka偶dy towar ma swoj膮 oddzieln膮 skrzynk臋 odpowiednio oznaczon膮.
Jak to w worker placement potrzebujemy naszych pracownik贸w. B臋d膮 do tego s艂u偶y膰 drewniane znaczniki, na kt贸re b臋dziemy musieli naklei膰 nalepki. Ka偶dy gracz otrzyma te偶 drewniany znacznik butelki (nie wiadomo z jakim trunkiem).
Ostatnimi elementami s膮 karty szklarni, usprawnie艅 oraz plansza g艂贸wna. Wszystko 艣wietnie narysowane, kolorowe i bardzo klimatyczne. Nie mo偶na si臋 niczego doczepi膰, bo gra jest po prostu pi臋kna. Jako艣 i trwa艂o艣膰 na 6+
Wykonanie super. A jak wypada rozgrywka?
Rozgrywka
Uwe Rosenberg s艂ynie g艂贸wnie ze swoich ci臋偶kich, „suchych” tytu艂贸w. Tym razem niemiecki projektant zaoferowa艂 nam nieco mniejszy kaliber – 艣redniej wielko艣ci gr臋 o hodowaniu warzyw. Jest to do艣膰 popularny temat w jego grach, dodam te偶, 偶e dla mnie nieco oklepany.
Przygotowanie rozrywki do d艂ugich nie nale偶y – trzeba odpowiednio przygotowa膰 plansz臋 oraz szklarnie w zale偶no艣ci od ilo艣ci os贸b graj膮cych. Karty us艂ug musz膮 znale藕膰 si臋 obok planszy w dost臋pnym dla wszystkich miejscu. Nie mo偶e r贸wnie偶 zabrakn膮膰 warzyw, kt贸re wrzucamy do odpowiednich tekturowych pude艂ek, kt贸re maj膮 przypomina膰 skrzynki na towary. Ka偶dy gracz bierze te偶 zestaw w wybranym przez siebie kolorze. Dodatkowo, obok planszy musimy roz艂o偶y膰 karty szklarni, kt贸re b臋dziemy mogli pozyska膰 do rozwoju podczas rozgrywki. Po takim szybkim przygotowaniu mo偶na od razu siada膰 do brudzenia r膮czek przy grz膮dkach.
Opisz臋 rozgrywk臋 najbardziej standardow膮 – od dw贸ch do czterech os贸b. W tryb przygodowy i solo nie bawi艂em si臋 do tej pory 馃檪
Fazy gry
Rozgrywka b臋dzie trwa艂a 7 rund, a ka偶da z nich dzieli si臋 na cztery fazy:
- Czas pracy – b臋dziemy wysy艂a膰 naszych pracownik贸w na odpowiednie pola w celu otrzymania danego dobra, szklarni itd. Taki klasyczny i dobrze wszystkim znany worker placement, czyli wysy艂anie robotnik贸w do pracy,
- Czas zbior贸w – najbardziej owocny czas. W trakcie tej fazy b臋dziemy zbiera膰 wyhodowane warzywka z naszych szklarni,
- Czas zwiedzania – w tej fazie b臋dziemy porusza膰 Menad偶era (pionek butelki – nie wiem czemu tak :P) coraz dalej na torze zwiedzania – znajduje si臋 on wok贸艂 planszy. Jest to najwa偶niejsza cz臋艣膰 rozgrywki, bo aby wygra膰 w Reykholt, trzeba zaj艣膰 na tym torze jak najdalej.
- Czas powrotu – kolejna i ostatnia faza gry. Wszystkie pionki wracaj膮 do graczy i zaczynamy kolejn膮 rund臋. W innych grach tego typu taka faza cz臋sto jest nazywana faz膮 sprz膮tania lub faz膮 porz膮dk贸w.
Mechanika gry opiera si臋 g艂贸wnie na wysy艂aniu pracownik贸w i sadzeniu ro艣lin – najwi臋cej czasu sp臋dzimy w pierwszych dw贸ch fazach. Najwa偶niejsza jest jednak faza trzecia. W niej b臋dziemy wydawa膰 zdobyte ro艣liny, aby porusza膰 si臋 po torze. Wraz z rozwojem rozgrywki b臋dziemy posiadali wi臋cej mo偶liwo艣ci, wi臋cej opcji i wi臋cej szklarni.
Gra ko艅czy si臋 po up艂ywie 7 rund. Osoba, kt贸ra dotar艂a najdalej na torze Zwiedzania wygrywa rozgrywk臋.
Recenzja gry Reykholt
Reykholt to naprawd臋 pi臋knie wykonana gra, kt贸ra spodoba si臋 nawet najbardziej wybrednym graczom. Ok艂adka, plansza, karty, pude艂ka, towary – wszystko wygl膮da 艣wietnie. Nic tylko otworzy膰 pude艂ko i ogl膮da膰 馃檪 Nie samym wygl膮dem 偶yje cz艂owiek – wytrzyma艂o艣膰 gry oceniam na dobr膮. Wszystko wygl膮da dobrze po kilku rozgrywkach, jednak karty troch臋 si臋 wyginaj膮.
Przechodz膮c do samej rozgrywki to gra w Reykholt jest szczerze m贸wi膮c przeci臋tna. U偶yte tutaj mechaniki s膮 dla mnie bardzo znane z innych tytu艂贸w i graj膮c w ten tytu艂 nie czu艂em powiewu 艣wie偶o艣ci. Fajnym rozwi膮zaniem jest jednak przy akcji sadzenia to, 偶e zape艂nia nam to ca艂膮 szklarni臋, a nie tylko cz臋艣膰. Czasem nas to przyblokuje, wi臋c musimy kombinowa膰.
Jak to w grach Uwe, wybor贸w jest sporo i cz臋sto nie wiadomo co trzeba wzi膮膰. W Reykholt tych wybor贸w jest nieco mniej. S膮 one do siebie jednak bardzo zbli偶one, a wszystko sprowadza si臋 do we藕 to, zamie艅 to, zasad藕 to itd.
Dodatkowo w Reykholt nie ma konkretnego wyznaczania punkt贸w i przez to praktycznie do samego ko艅ca nie wiadomo kto wygra. Ca艂y czas chodzimy po torze i nawet osoba na samym ko艅cu w ostatniej fazie mo偶e wskoczy膰 na najwy偶szy stopie艅 podium. Mnie to nie pasuje, jednak jest wiele os贸b, kt贸rym takie rozwi膮zanie si臋 bardzo podoba.
Skalowanie i regrywalno艣膰
Rozgrywka fajnie zamyka si臋 w 60 minutach. Nie zdarzy艂o mi si臋 rozegra膰 d艂u偶szej partii. Dzi臋ki temu rozgrywka nie nu偶y si臋 i nie czu膰 zm臋czenia w ostatnich rundach rozgrywki. Skalowanie wypada fajnie – mamy sporo kart usprawnie艅 oraz ich zestaw贸w, dzi臋ki czemu ka偶de sadzenie grz膮dek jest fajne. Regrywalno艣膰 te偶 wypada fajnie – mamy tutaj r贸偶ne warianty planszy i ilo艣膰 dost臋pnych opcji w zale偶no艣ci od ilo艣ci graj膮cych. Nigdy za t艂oczno ani za lu藕no na polach.
Reykholt to tytu艂, kt贸ry mog臋 poleci膰 jako rodzinn膮 plansz贸wk臋 – nie jako trudna gra typu worker placement. Wydaje mi si臋, 偶e taki by艂 w艂a艣nie zamys艂 autora, aby trafi膰 do niedzielnego gracza. Reykholt mo偶e fajnie si臋 sprawdzi膰 jako wej艣cie w gry z mechanikom robotnik贸w, a tak偶e jako trudniejsza plansz贸wka tu偶 obok Wsi膮艣膰 do poci膮gu czy Catanu.
Podsumowanie
Reykholt to pi臋knie wykonana gra. Je艣li lubicie klimaty farmy i szukacie czego艣 prostszego ni偶 Pola Arle, Agricola czy Kawerna to Reykholt jest dla was.
Plusy
- Wykonanie
- Skalowanie
- Regrywalno艣膰
Minusy
- Nie czu膰 powiewu 艣wie偶o艣ci je艣li ma si臋 bardzo du偶o gier w kolekcji i grywa si臋 codziennie
Przydatne odno艣niki
Die Macher od wydawnictwa Portal
Dzi臋kuj臋 ksi臋garni Gandalf za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!
Reykholt kupicie tutaj!
Szukasz te偶 innych gier? Zajrzyj tutaj!