Coatl – recenzja

Ale tych abstrakt贸w sporo wychodzi ostatnimi czasy. Wiecie czego nam trzeba? Kolejnego abstrakta! Do grona do艂膮cza Coatl, najnowszy tytu艂 od Portala. W grze b臋dziemy zbiera膰 punkty uk艂adaj膮c smoki z kolorowych fragment贸w. Wygl膮da i brzmi ciekawie, ale czy dor贸wna grom takim jak Sagrada czy Azul? Sprawd藕my!

Coatl gra

Coatl

Czas gry: 30-60 minut
Wydawca: Portal
Wiek: 8+
Wiek wed艂ug mnie: ograny 8+, nieograny 8+
Liczba graczy: 1-4
Mechanika: zbieranie i uk艂adanie
Tematyka: b贸stwa, tworzenie smok贸w
Gr臋 najtaniej kupisz tutaj!

Zawarto艣膰 pude艂ka

  • 150 fragment贸w coatla
  • 54 karty Proroctw
  • 3 woreczki z zasobami
  • 15 kart 艢wi膮tyni
  • 12 偶eton贸w Ofiary
  • 1 plansza Zasob贸w/ Punktacji
  • 1 znacznik Pierwszego Gracza
  • 4 plansze Gracza

Wykonanie i zasady gry


Czy na rynku serio potrzebna jest nam kolejna gra abstrakcyjna? Pomimo tego, 偶e gier jest sporo, wydaje mi si臋, 偶e tak. Kto艣 musi wreszcie zdetronizowa膰 Azula i Sagrad臋! Z ch臋ci膮 zabra艂em si臋 za Coatl, 偶eby sprawdzi膰 czy daje rad臋. Wykonanie cudowne, jeszcze przed otwarciem pude艂ka wiedzia艂em, 偶e b臋dzie miazga.

Otwieram, wow, sporo komponent贸w. Mn贸stwo kolor贸w, plastikowych element贸w, planszetki 偶etony…aleee no w艂a艣nie – plastikowe. Nie s膮 to elementy 偶ywiczne jak to jest w przypadku Azula, a cena obu gier jest do艣膰 podobna. Niemniej jednak elementy podobaj膮 mi si臋 bardzo, a prezentuj膮 si臋 jeszcze lepiej podczas rozgrywki. U艂o偶one smoki wygl膮daj膮 ob艂臋dnie i uciesz膮 oko fan贸w 艂adnych tytu艂贸w.Komponenty z gry

Coatl podobnie jak inne abstrakty posiada bardzo bogat膮 kolorystyk臋, przez co mo偶e bole膰 czytelno艣膰. Nie by艂o tak pod k膮tem wykonania – wszystko by艂o widoczne, czytelne, nic si臋 nie zlewa艂o. Ci臋偶ko jednak na pocz膮tku by艂o zrozumie膰 co w艂a艣ciwie punktuje, ale do tego wr贸c臋 p贸藕niej, bo to kwestia s艂abo napisanej instrukcji.

Zasady

Zabawa w Coatl jest bardzo prosta i do艣膰 schematyczna! Gracz w swojej kolejce zbiera dost臋pne fragmenty, uk艂ada na swojej planszy, zbiera kart臋, uk艂ada smoka itd. Akcje mo偶na wykonywa膰 dowolnie, tak aby maksymalizowa膰 punkty. Nie ma sensu, 偶ebym t艂umaczy艂 to dok艂adnie, bo bym was tylko zanudzi艂. Sednem rozgrywki jest takie uk艂adanie i zbieranie fragment贸w smoka, aby bogowie byli szcz臋艣liwi i punktowali za odpowiednie kombinacje.

Bogowie z gry

Zasady s膮 przyjemne i proste, ale dopiero po kilku rozgrywkach. Pierwsza rozgrywka odbywa艂a si臋 ca艂y czas z instrukcj膮 w r臋ku, kt贸ra dodawa艂a sporo utrudnie艅 i niejasno艣ci do zabawy. Po艂owy obrazk贸w czy kart nie rozumieli艣my, jednak z czasem gdy zagramy, przychodzi to intuicyjnie. Nie jest to wada samej gry, to trzeba zaznaczy膰! Po prostu instrukcja le偶y i nic nie poradzimy.Gra rodzinna

Gra jest do艣膰 sprawna, gracze zbieraj膮 elementy, uk艂adaj膮, zbieraj膮 karty. Bardzo przyjemna i chillowa rozgrywka. Ma艂o tutaj przeszkadzania, podk艂adania k艂贸d czy atakowania – tego tutaj nie znajdziecie. Jedyny element negatywnej interakcji w gierce to podbieranie konkretnego koloru, aby dana osoba nie mog艂a zabra膰 go z aktualnej puli. Nie jest to jednak bardzo du偶y problem, bo elementy mo偶emy przetrzymywa膰, poczeka膰 a偶 pojawi si臋 inny i u艂o偶y膰 tak jak pierwotnie chcieli艣my. Nie musimy dok艂ada膰 kafli od razu jak w Azulu czy Sagradzie.

Rozgrywka w Coatl ko艅czy si臋, gdy kt贸ry艣 z graczy u艂o偶y swojego trzeciego smoka. Reszta graczy dogrywa tur臋, a nast臋pnie liczymy punkty. Do ka偶dego smoka przypisujemy karty b贸stw (podczas gry!) i to oni przynosz膮 nam punkty. Jak si臋 pewnie domy艣lacie, osoba kt贸ra uzbiera艂a ich najwi臋cej, wygrywa.


Recenzja gry Coatl


Wiemy jak gra si臋 prezentuje, wiemy jak wygl膮daj膮 zasady – jak oceniam Coatl jako ca艂okszta艂t? To dopiero na ko艅cu! 馃榾

Smoki z gry Coatl

Wr贸膰my do rozgrywki i tego, jak bawi艂em si臋 podczas gry. Coatl to bardzo prosta gra z przyst臋pnymi zasadami, jednak mieszanie w instrukcji jest ca艂kowicie niepotrzebne. Przy pierwszej rozgrywce bawi艂em si臋 dobrze, ale czy 艣wietnie? Nie bardzo. Wi臋kszo艣膰 czasu sp臋dzi艂em studiuj膮c instrukcj臋 i zerkaj膮c, czy ruch wykonuj臋 prawid艂owo. Przy kolejnych rozgrywkach sprawa wygl膮da艂a ju偶 nieco inaczej. Sz艂o sprawniej, szybciej, gra ju偶 bardziej przypomina艂a logiczn膮 uk艂adank臋, a nie chaotyczne zbieranie. Na pierwszy rzut oka mia艂em wra偶enie, 偶e nie wa偶ne jakie kolory zbieram, m贸j ruch z艂y nie jest. Dopiero p贸藕niej zobaczy艂em, 偶e odpowiednie kombinacje, zbieranie na p贸藕niej i tworzenie to sedno rozgrywki.

Ca艂a zabawa nie polega na bezmy艣lnym zebraniu, do艂o偶eniu, a planie na konkretnego smoka. Mo偶na dok艂ada膰 do nich elementy, ale nie mo偶na potem ich zmienia膰! 殴le co艣 u艂o偶臋, nie pomy艣l臋 – klops! Gra stawia na zbieranie i planowanie w prz贸d. Samo uk艂adanie i planowanie sprawia ogrom frajdy, bo p贸藕niej tworzymy combosy punkt贸w z kart na u艂o偶onych przez nas smokach!Coatl

Uk艂adamy kolorowe smoki

Brakuje mi tutaj jednak negatywnej interakcji. Podczas zbierania i uk艂adania mam zbyt du偶e pole manewru, 偶eby ruch oponenta bardzo mi przeszkodzi艂. Mo偶e podebra膰 mi kart臋, mo偶e zabra膰 kolory, jednak nie boli to tak bardzo jak powinno. Fajnie, jakby by艂y wi臋ksze kary za missplay’e. Mog臋 si臋 czepia膰, bo to gra rodzinna i to normalne, ale jednak brakuje mi tego w tytule logicznym.

Na ogromny plus to, jak sama gra si臋 prezentuje. Uk艂adanie, karty, smoki, plansza – WOW! Prezentuje si臋 to niesamowicie i nikt, ale to absolutnie nikt nie przejdzie ko艂o tej gry oboj臋tne. Wszystko jest precyzyjnie i dobrze doci臋te je艣li m贸wimy tutaj o elementach smoka. Nie mieli艣my 偶adnych problem贸w z ich uk艂adaniem.Plansza do gry

Przejd藕my do najwa偶niejszej cz臋艣ci, czy gra jest dobra? Przy pierwszym poznaniu 艣rednio, p贸藕niej jednak gierka nabiera rumie艅c贸w. Gdy zrozumiemy zasady, to jak dzia艂a gra, a ponad to poznamy techniki zbierania i robienia combo, gra jest super. Cz臋sto przy takich uk艂adankach si臋 nudz臋, bo brak negatywnej interakcji i du偶ej zmienno艣ci, jednak tutaj bawi艂em si臋 dobrze. Nie nudzi艂em si臋, nie czu艂em downtime, a d艂ugo艣膰 gry jest odpowiednia.

Target gry jest odpowiedni i fajnie wywa偶ony. Tytu艂 艣wietnie spe艂nia swoj膮 rol臋 – gra rodzinna.

Gra logiczna

Podsumowanie gry Coatl

Coatl polecam z ca艂ego seruszka. Fajny tytu艂 rodzinny, a dla geeka 艣wietny feeler.
Nie chce por贸wnywa膰 jej z Azulem czy Sagrad膮 – po艂o偶臋 je obok i b臋d臋 si臋ga艂 po ka偶d膮. Werdykt kt贸ra z nich jest lepsza, to ju偶 indywidualna ocena.

Plusy

  • Suuuper wykonanie
  • Mechanika
  • Proste zasady
  • Ciekawa uk艂adanka
  • Planowanie w prz贸d

Minusy

  • Okropna instrukcja
  • Znikoma interakcja

Przydatne odno艣niki

Gr臋 najtaniej kupisz tutaj!

Link do strony wydawnictwa

Gr臋 znajdziesz r贸wnie偶 na Planszeo!

Ranking gier imprezowych


Dzi臋kuj臋 wydawnictwu Portal Games za zni偶k臋 na egzemplarz recenzencki!

portal games

Author: Jakub

Kuba od lat pasjonuje si臋 grami planszowymi, grami wideo i komiksami. Przez jaki艣 czas pracowa艂 w sklepie z plansz贸wkami, prowadzi艂 prelekcj臋, a tak偶e zaj臋cia z gier dla dzieciak贸w. Uwielbia opowiada膰 i dzieli膰 si臋 wiedz膮 o grach.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *