7 Cudów Świata Pojedynek – recenzja

Opublikowane przez Jakub w dniu

Poprowadź swoją cywilizacje ku świetności, dbając o jej rozwój w każdej dziedzinie. Musisz dbać o naukowy postęp, siły militarne oraz piękne konstrukcje oraz Cuda. Czy Ty zostaniesz najlepszym władcą i poprowadzisz swój lud ku zwycięstwu?


Czas gry: 30 minut
Wydawca: Rebel
Wiek: 10+
Liczba graczy: 2
Mechanika: Card Drafting Set Collection
Tematyka: Starożytność

Zawartość pudełka:

  • 66 kart Budowli
  • 7 kart Gildii
  • 12 kart Cudów
  • 4 znaczniki militarne
  • 10 żetonów postępu
  • 1 pion konfliktu
  • 31 monet
  • 1 notes punktacji
  • 1 instrukcja
  • 1 podsumowanie
  • plansza do gry

Wykonanie


7 Cudów Świata Pojedynek to bardzo dobrze wykonana gra, która grafikami i swoją jakością przypomina swoją poprzedniczkę – 7 Cudów Świata. Ta jednak odsłona jest niewielka, mieści się w niedużym pudełku, a elementów jest mniej. W środku pudełka znajdziemy odpowiednią plansze, na której będziemy zaznaczać nasz postęp militarny. Wszystkie pola są odpowiednio pozaznaczane, co tworzy ciekawy i prosty efekt, nieprzeszkadzający w rozgrywce. Naszą siłę armii będziemy zaznaczać za pomocą specjalnego pionka, przypominającego dwie skrzyżowane miecze z tarczą na środku. Nie spotkałem się wcześniej z tego typu znacznikiem, a jego wykonanie i nietypowość przypadły mi do gustu. Oprócz tego, na naszej planszy będziemy kładli żetony postępu, które usprawnią rozwój naszej gospodarki. Są one wykonane z twardej tektury, a po parunastu rozgrywkach nadal się nie starły.

Większość kart, jak również te żetony, informują o swoim działaniu za pomocą ikon. Są one proste i zrozumiałe,  co jest ważne w późniejszej rozgrywce przy większym natłoku kart. Tak kart, w pudełku znajdziemy ich 73. Możemy je podzielić na 4 różne typy: I epoki, II epoki, III epoki oraz gildii. Wszystkie karty mają swoje unikalne działanie, a grafiki na nich się nie powtarzają. One same są narysowane w bardzo ciekawy i klimatyczny sposób. Karty są małych rozmiarów, ale to dobrze – jest to gra dwuosobowa, a rozłożenie jej nie zajmuje wiele miejsca. Możemy je również podzielić na różne kolory, czyli sposób  ich działania. Takie rozwiązanie świetnie się sprawdza, bo przy budowie naszego miasta będziemy mogli je dzielić na odpowiednie stosy, co nie wprowadza chaosu w grze. Tak jak wspomniałem, na kartach również znajdują się różne ikony czy symbole. Są one niewielkie, aczkolwiek zrozumiałe.

W pudełku znajdziemy też duże karty – Cuda. Przedstawiają one Cuda Świata, które będziemy mogli wybudować i otrzymać stałe bonusy na dalszą część gry. One również mają swoje odpowiednie grafiki, które nie odstają od reszty.  Podczas rozgrywki będziemy używali odpowiedniej waluty do budowy i zdobywania coraz to nowych, lepszych kart. Aby nam to ułatwić w pudełku znajdziemy monety przygotowane na wzór tych antycznych. Są one o nominałach 1,3,6 w odpowiednich dla siebie kolorach. Wszystko prezentuje się świetnie, a to dopiero początek, bo gra jest naprawdę świetna.


Rozgrywka


7 Cudów Świata Pojedynek to nie tylko świetne wykonanie, ale również wspaniały gameplay połączony z ciekawą mechaniką. Dwóch graczy będzie ze sobą rywalizowało, kto zostanie lepszym starożytnym władcą. Istnieją jednak 3 różne drogi do zwycięstwa. Możemy zdominować naszego przeciwnika za pomocom wojsk, nauką lub rozwojem naszej cywilizacji. Każda droga do zwycięstwa różni się, przez co nigdy się nam nie znudzi. Gra zapieni wiele godzin wspaniałej rywalizacji.

Gra składa się z 3 różnych epok, w której z każdej z nich będzie można kupić odpowiednie karty. Im późniejsza epoka, tym lepsze karty. Każda epoka posiada swoje unikatowe ułożenie
(piramida, odwrócona piramida), z nich będziemy dobierali karty do naszej cywilizacji.

Ruch będzie odbywał się naprzemiennie. Gracz w swoim ruchu może kupić i wybudować daną kartę, opłacając jej koszt w postaci monet, surowców, czy symbolu (jeśli posiadamy już budynek z danym symbolem w naszej cywilizacji). Możemy również wykonać akcję sprzedaży – odrzucamy wybraną kartę na stos odrzuconych, otrzymując przy tym 2 monety +1 za każdą złotą w naszej cywilizacji.

Widać tutaj, że karty łączą się ze sobą i współgrają, więc musimy odpowiednio planować nasz rozwój. W późniejszym czasie, jak już będziemy posiadać większą
ilość surowców, możemy się zabrać za budowę jednego z naszych Cudów. Przy wybudowaniu automatycznie otrzymujemy bonus z nim związany. Tak jak nazwa wskazuje, w grze można wybudować tylko 7 Cudów, więc ostatni który pozostaje w grze u któregoś z graczy zostaje odrzucony bezpowrotnie. Jeśli brakuje nam surowców do wybudowania naszego Cudu, albo zakupu jakiejś karty możemy ponieść odpowiedni koszt w postaci monet. Jest to jednak średnio opłacalne, bo jeśli przeciwnik posiada dane dobra, musimy zapłacić więcej. Przy dobieraniu kart wojsk, przesuwamy pionek na planszy w odpowiednią stronę. Tak samo, jeśli posiadamy dwie zielone karty (nauki) z takim samym symbolem, możemy wtedy dobrać dodatkowy żeton postępu. Ruchy wykonujemy naprzemiennie, dopóki nie skończą nam się karty danej epoki. Jeśli to nastąpi, przygotowujemy następną w odpowiedni sposób. W przypadku III ostatniej już epoki, dokładamy karty gildii, które dadzą nam sporo dodatkowych punktów. Gra kończy się, gdy któryś z graczy wygra przewagą wojskową lub nauką. Jeśli to nie nastąpi, podliczamy punkty ze wszystkich kart po zakończeniu III epoki. Gracz, który zdobył ich najwięcej, wygrywa pojedynek.


Podsumowanie



7 Cudów Świata Pojedynek pod każdym aspektem prezentuje się bardzo dobrze. Jej wykonanie stoi na wysokim poziomie, patrząc na całokształt. Grafiki świetnie wpasowują się w dany klimat, a przygotowanie kart jest bardzo jasne i przejrzyste. Niczego mi tutaj nie brakuje. Wszystko dobrze ze sobą współgra – grafiki, kolorystyka, jakość karty, ich wielkość. Tutaj gra ma odemnie spory plus. Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest jej regrywalność. Rozłożenie kart jest zawsze w takie samej sekwencji, ale przecież karty wylosują w różnych miejscach. Zawsze musimy dostosować się do odpowiedniej sytuacji na stole. Gra oferuje również 12 Cudów Świata, które będą losowane na początku gry. Mają one naprawdę duży wpływ na rozgrywkę, dlatego połączenie ich działania może zapewnić wiele plusów w dalszej części gry.

Aby tego było mało, gra oferuje trzy, zupełnie różne drogi do zwycięstwa. Nie mamy tutaj liniowej taktyki wygrywającego, co można spotkać w niektórych grach. Jeśli przeciwnik przewyższa pod względem siły wojsk, musimy zacząć się bronić. Nie wolno nam tutaj odpuszczać żadnej z tych dziedzin. W paru grach po prostu nie zwróciłem uwagi, jak brat wyleciał z przewagą wojskową – niestety wtedy było już za późno. Mechanika gry jest naprawdę prosta, jednak oferuje wiele zabawy i frajdy dla każdego, nawet wielkiego wyjadacza planszówkowego. Gra może stanowić świetny tytuł do wprowadzenia nowych graczy, nie znaczy to, że bardziej doświadczeni gracz będą się nudzić – nic z tych rzeczy! Mamy tutaj naprawdę sporo planowania, dróg ku chwale, więc nikt nie będzie się nudzić. Gra jest bardzo szybka dynamiczna, więc gracze nie muszą długo czekać na swoją kolejkę. Po parunastu rozgrywkach nadal jest to moje TOP1 jeśli chodzi o gry dwuosobowe. Świetnie się sprawdza jako gra z kolegą, z drugą połówką, albo w gronie rodzinnym. Klimat jest ciekawy, jednak nie ma tutaj ogromnego znaczenia. Gra otrzymała wiele prestiżowych nagród i nadal znajduje się na 13 miejscu w rankingu BGG. Odniosła ona niesamowity sukces, ale nie ma się co dziwić. Jest to gra, którą każdy powinien mieć! Jeśli jednak to dla was zbyt mało, możecie dokupić sobie dodatek i cieszyć się jeszcze bardziej!

Plusy

  • Proste zasady
  • Regrywalna
  • Wiele dróg do zwycięstwa
  • Jakość wykonania

Minusy

  • Czasem przeciwnik narzucam nam ruch

 

Kategorie: Gry karciane

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: