The Resistance – recenzja

S膮 gry, kt贸re wyzwalaj膮 ogrom emocji. Powoduj膮, 偶e krople potu zalewaj膮 nasze skronie, serce dostaje palpitacji, a g艂os zaczyna dr偶e膰. S膮 te偶 takie, przy kt贸rych mo偶na srogo si臋 wynudzi膰. Tytu艂, o kt贸rym dzisiaj wam opowiem, nale偶y do tej pierwszej kategorii.

The ResistanceSiemka! Z tej strony Johny z Urabura Games. Jestem wsp贸艂za艂o偶ycielem bloga, na kt贸rym zamieszczamy recenzje i artyku艂y o grach planszowych. Jak si臋 tu znalaz艂em? Oczywi艣cie dzi臋ki uprzejmo艣ci Kuby, kt贸ry zaprosi艂 mnie do napisania go艣cinnej recenzji 鈽
O grach pisz臋 konkretnie. Rozk艂adam je na czynniki pierwsze. Zwracam uwag臋 na r贸偶ne aspekty obcowania z plansz贸wk膮 鈥 klimat, mechanik臋, wykonanie. Ale w szczeg贸lno艣ci koncentruj臋 si臋 na moich odczuciach.
Osobi艣cie ub贸stwiam plansz贸wki z negatywn膮 interakcj膮 鈥 najcz臋艣ciej area control. W grach euro czerpi臋 satysfakcj臋 z 鈥瀊udowania silniczka鈥. Jednak najbardziej lubi臋, kiedy gra dostarcza mi intensywnych wra偶e艅. Bez wzgl臋du na jej rodzaj. W艂a艣nie dlatego postanowi艂em przybli偶y膰 Wam w swoim go艣cinnym wpisie nietuzinkow膮 karciank臋, generuj膮c膮 niewyobra偶aln膮 ilo艣膰 鈥瀏ry nad plansz膮鈥.Komponenty

Nie zabraknie tu silnych emocji! Chcecie wiedzie膰 dlaczego? No dobrze鈥
W jakim klimacie jest utrzymana gra?
鈥濨ojownicy ruchu oporu zbieraj膮 si臋 na kolejnej naradzie. Trzeba wybra膰 zesp贸艂 ludzi, kt贸rzy p贸jd膮 na misj臋, zaryzykuj膮 偶yciem w walce z Agentami skorumpowanego, opresjonistycznego rz膮du i b臋d膮 walczy膰 o prawo do wolno艣ci dla zwyk艂ych obywateli. Niestety, w艣r贸d bojownik贸w s膮 rz膮dowi Agenci.
Przeszkadzaj膮 w obradach. Siej膮 ziarno niepewno艣ci. Gdy za艣 zostan膮 wybrani, by p贸j艣膰 na misj臋, zapewne zrobi膮 wszystko co w ich mocy, by misja zako艅czy艂a si臋 fiaskiem鈥︹

Ten kr贸tki tekst jest t艂em fabularnym gry The Resistance. Podoba wam si臋? Je艣li tak, to niestety, ale mo偶ecie si臋 rozczarowa膰. Bo ma on tylko cz臋艣ciowy wp艂yw na przebieg rozgrywki. W艂a艣ciwie to uzasadnia sam膮 mechanik臋 gry i tworzy stabiln膮 ram臋 dla akcji, jakie b臋d膮 wykonywa膰 gracze. Same czynno艣ci, nie maj膮 z klimatem wiele wsp贸lnego.
W Resistance gracze wcielaj膮 si臋 w cz艂onk贸w organizacji, kt贸ra walczy ze z艂ym i skorumpowanym rz膮dem. W swoich szeregach maj膮 agent贸w 鈥 innych graczy. Ich celem b臋dzie sabotowanie misji Ruchu Oporu. Starcie mi臋dzy tymi dwoma grupami to g艂贸wny motyw rozgrywki.

Informacje o grze.

Gatunek: Imprezowa/Karciana/Semi -Kooperacyjna
Wydawca: Portal Games
Autor: Don Eskridge
Rok wydania: 2009

Rodzaj: Blef, Dedukcja, Negocjacje, Zdrada
Czas gry: ok. 30 minut
Liczba graczy: 5-10 os贸b
Ograniczenie wiekowe: od 13 lat
Losowo艣膰: brak (tylko set up)

Jak si臋 gra w The Resistance?

鈥濷n jest agentem. Ja wam to m贸wi臋!鈥

Na wst臋pie gracze losuj膮 jedn膮 spo艣r贸d kilku przygotowanych kart postaci. Ju偶 na tym etapie zaczyna si臋 robi膰 gor膮co. Wylosowanie agenta skutkuje podwy偶szonym ci艣nieniem krwi, gonitw膮 my艣li i sucho艣ci膮 w gardle. A to dlatego, 偶e szykujemy si臋 mentalnie na k艂amanie, oszukiwanie i nieczyste zagrywki. Bowiem celem agent贸w jest sabota偶 i dywersja. Oczywi艣cie doci膮g kart jest tajny. Tylko agenci znaj膮 swoj膮 to偶samo艣膰. Chocia偶 jest wariant gry, w kt贸rym nawet oni nie wiedz膮 kto jest kim.Karty misji

W ka偶dej rundzie, a jest ich maksymalnie 5, przyw贸dca wyznacza osoby, kt贸re p贸jd膮 na misj臋. Ich liczba okre艣lana jest przez aktualn膮 rund臋. Pozostali uczestniczy rozgrywki g艂osuj膮 czy zgadzaj膮 si臋 z wyborem przyw贸dcy, czy te偶 nie. Je艣li nie, jego rol臋 przejmuje nast臋pna osoba w kolejce. Gdy ju偶 sk艂ad do misji zostanie zaakceptowany, rozdajemy tym osobom dwie karty. Jedna ma nadrukowany plus (powodzenie), druga minus (pora偶ka). Gracze, kt贸rzy zostali wytypowani decyduj膮 jak膮 kart臋 zagraj膮. Oczywi艣cie robi膮 to w spos贸b niejawny. Je艣li cho膰 jedna karta z minusem znajdzie si臋 w puli, misja zostaje niezaliczona.Plansze

Gr臋 wygrywa Ruch Oporu je艣li powiod膮 si臋 3 spo艣r贸d 5 misji. Zwyci臋stwo agent贸w nast臋puje, gdy 3 misje zako艅cz膮 si臋 pora偶k膮 lub gdy przyw贸dca zostanie zmieniony zbyt wiele razy. 艁atwo si臋 domy艣li膰, 偶e je艣li w sk艂adzie misji znajdzie si臋 agent, szanse na niepowodzenie s膮 bardzo du偶e. Ale niekoniecznie. Agenci mog膮 celowo robi膰 zmy艂ki, aby wyprowadzi膰 w pole cz艂onk贸w Ruchu Oporu. A co gdy do 3-osobowej misji p贸jdzie dw贸ch agent贸w? Kt贸ry z nich zagra pora偶k臋? A mo偶e obaj? Ale wtedy szansa ich wykrycia znacz膮co wzrasta. The Resistance cz臋sto rodzi takie dylematy.


Jakie s膮 moje wra偶enia z gry?

鈥濶ie wierzcie mu, on k艂amie. Chce was zmyli膰. Nie jestem agentem, przysi臋gam!鈥
Ruch Oporu to nic innego jak wariacja dobrze znanej gry o nazwie Mafia. Z t膮 r贸偶nic膮, 偶e ka偶da z os贸b bierze udzia艂 w rozgrywce do samego ko艅ca. Nie ma eliminacji graczy po drodze.
W praktyce jest to bardzo 艂atwa i intuicyjna karcianka. O zasadach zapominamy zaraz po jej rozpocz臋ciu. W trakcie partii nie musimy w og贸le si臋ga膰 do instrukcji. Mechanizmy rz膮dz膮ce gr膮 s膮 banalnie proste. W przeciwie艅stwie do tego co dzieje si臋 鈥瀗ad sto艂em鈥. Narady, blef, zwodzenie, oskar偶enia oraz pr贸by zdemaskowania agent贸w. Ahh鈥 te podejrzliwe spojrzenia. Kwintesencja psychologii zakl臋ta w kilku kartach.Karty postaci

Podczas gry planszowej The Resistance ca艂y czas trwa dyskusja. Kto mo偶e by膰 agentem? Kogo wys艂a膰 na misje? Czy to dobry wyb贸r? Pytaniom i w膮tpliwo艣ci膮 nie ma ko艅ca. Agenci pr贸buj膮 przerzuci膰 win臋 na kogo艣 innego, zmanipulowa膰 pozosta艂ych graczy. Ci z kolei staraj膮 si臋 wykry膰 agent贸w – s膮 prze ostro偶ni. Superostro偶ni. 鈽
Z du偶ym zaciekawieniem obserwuj臋 zachowania ludzi podczas rozgrywki w Ruch Oporu. S艂ysz臋 jak zmienia im si臋 g艂os, a na twarzy wyst臋puje nerwowy u艣miech. Widz臋, 偶e oczy dziwnie b艂yszcz膮. Dostrzegam dr偶enie r膮k. Czy偶by wylosowali czerwon膮 kart臋 agenta? Mo偶e鈥
鈥 mo偶e nie. Gdy sam jestem agentem to czuj臋 ci臋偶ar wypowiadanych s艂贸w. Intensywnie g艂贸wkuj臋, kombinuj臋 i zwodz臋 pozosta艂ych graczy. Wiem, 偶e to z艂e i niemoralne, ale mimo to brn臋 dalej.

Moja ocena gry


Wykonanie

Jako艣膰 element贸w jest w porz膮dku. To tylko karty i troch臋 tektury. Ca艂a magia tkwi w interakcji
mi臋dzy graczami. To jest najwa偶niejsze w tej grze! Wykonanie nie budzi moich zastrze偶e艅. Nawet styl na kartach pasuje do motywu g艂贸wnego. Przez chwil臋 nawet odnios艂em wra偶enie, 偶e naprawd臋 walcz臋 ze z艂ym re偶imem. Ale tylko przez chwil臋 馃槈


Prostota

Ten tytu艂 da si臋 wyt艂umaczy膰 w 5-10 minut. Nada si臋 nawet dla os贸b spoza plansz贸wkowego 艣wiata. O zasadach w艂a艣ciwie nie pami臋tamy w trakcie rozgrywki. Gra sk艂ada si臋 z niewielu element贸w, kt贸re po艂膮czone ze sob膮 dostarczaj膮 wielu wra偶e艅. W艂a艣ciwie ju偶 po rozpocz臋ciu rozgrywki zostajemy wci膮gni臋ci w wir k艂amstw i forteli.Karty


Regrywalno艣膰

Regrywalno艣膰 zapewniaj膮 karty modyfikacji i r贸偶ne warianty gry. Tak jak wspomnia艂em wcze艣niej, agencji mog膮 si臋 zna膰 lub nie; mo偶emy w艂膮czy膰 do gry karty intryg. A w zale偶no艣ci od liczby graczy zmienia si臋 r贸wnie偶 liczba agent贸w. Poza tym oczywi艣cie ludzie, z kt贸rymi si膮dziesz do sto艂u. To przede wszystkim oni i ich zachowania wp艂ywaj膮 najbardziej na przebieg rozgrywki.


Czas rozgrywki

Szybciutki tytu艂. W ci膮gu godziny mo偶na rozegra膰 2, mo偶e nawet 3 partie.


Fun

Ja si臋 bawi臋 dobrze, ale to dlatego, 偶e z wykszta艂cenia jestem psychologiem. Uwielbiam obserwowa膰 reakcje ludzi podczas tej gry. Lubi臋 uczestniczy膰 w za偶artych dyskusjach, zar贸wno po jednej, jak i drugiej stronie konfliktu. Mo偶e zabrzmi to dziwnie, ale 艣wietnie czuj臋 si臋 w trakcie tego spektaklu k艂amc贸w. Musz臋 by膰 natomiast w odpowiednim nastroju. Nie zawsze mam ch臋膰 na gry pokroju Resistance. Ci臋偶ar tego tytu艂u polega na tym, 偶e mo偶e wyczerpa膰 nas emocjonalnie ju偶 po 1-2 partiach. B臋dziemy mieli wtedy ochot臋 na co艣 innego 鈥 bardziej plansz贸wkowego.Karty g艂osowania


Cena vs. Jako艣膰

Gra kosztuje 艣mieszne pieni膮dze. Je艣li szukasz ciekawej, wkr臋caj膮cej i emocjonuj膮cej imprez贸wki to my艣l臋, 偶e nie masz si臋 nad czym zastanawia膰. Za te 45 z艂 otrzymasz pude艂ko wype艂nione po brzegi niesamowit膮 ilo艣ci膮 wra偶e艅 i emocji.
Co mi si臋 podoba?
– interakcja mi臋dzy graczami
– emocje i zaanga偶owanie
– szybki czas rozgrywki
– proste zasady, niski pr贸g wej艣cia
– przyzwoite wykonanie
– gra psychologiczna
– mo偶liwa gra w wi臋kszym gronie
Co mi si臋 nie podoba?
– kilka partii i wystarczy 鈥 st臋偶enie emocji w organizmie jest zbyt du偶e
– w g艂贸wnej mierze gra nad plansz膮 – brak typowych, plansz贸wkowych mechanizm贸w
– gra nie dla ka偶dego


Podsumowanie

Resistance to sprawnie dzia艂aj膮ca, psychologiczna gra imprezowa. Dobra do wyci膮gni臋cia podczas urlopu, gdy jeste艣my w wakacyjnym nastroju. Nada si臋 te偶 na spotkania w wi臋kszym gronie przy piwku. Dostarcza niezapomnianych wra偶e艅. A emocje towarzysz膮ce partii zostan膮 z Tob膮 przez d艂ugi czas. Szczeg贸lnie, gdy wcielisz si臋 w rol臋 agenta. Ta gra to dziwny, nietuzinkowy tytu艂, kt贸ry w bardzo przewrotny spos贸b integruje ze sob膮 ludzi. Mo偶esz si臋 tutaj sprawdzi膰 w roli k艂amcy. Polecam jako przerywnik, uzupe艂niacz czy wype艂niacz. Jako gr臋, kt贸ra ma minimum zasad, a mimo to wzbudza ogrom emocji.
Mia艂o by膰 kr贸tko, a wysz艂o jak zawsze 鈽

Dzi臋kuj臋 Kubie za zaproszenie. Mam nadziej臋, 偶e ten tekst si臋 wam spodoba艂. Po wi臋cej zapraszam na naszego bloga. A je艣li chcecie sprawdzi膰 jakie gry ocenili艣my najwy偶ej, sp贸jrzcie na nasz膮 topk臋 – Najlepsze Gry Planszowe

Do zobaczenia przy planszy! 馃槈

 

Dzi臋ki UraburaGames za wpis go艣cinny!

UraburaGames

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *