Kingdomino znalaz艂o si臋 na blogu KubaGra w wielu wpisach nie bez powodu. Jest to jedna z lepszych gier kafelkowych w jakie mia艂em okazj臋 gra膰. Wspomnia艂em o niej w grach dla dzieci, r贸偶nych topkach, a tak偶e w zestawieniu najlepszych gier rodzinnych. Doczeka艂a si臋 ona te偶 dodatku Era Gigant贸w oraz niezale偶nego dodatku Queendomino. Dzisiaj jednak przychodz臋 z czym艣 ca艂kowicie nowym, czyli roll & write. Przed Wami nowa ods艂ona serii, czyli Kingdomino Duel! Czy jest tak dobra jak pierwowz贸r? Tego dowiecie si臋 z mojego wpisu.
Kingdomino Duel
Czas gry: 30 minut
Wydawca: FoxGames
Wiek: 8+
Wiek wed艂ug mnie: ograny 7+, nieograny 8+
Liczba graczy: 2
Mechanika: roll & write
Tematyka: budowa kr贸lestwa
Zawarto艣膰 pude艂ka:
- notes
- 4 ko艣ci
- dwa o艂贸wki
Wykonanie
Kingdomino Duel jak na roll&write przysta艂o jest zamkni臋te w niewielkim, kompaktowym pude艂ku. Ju偶 na samym pocz膮tku mo偶emy zauwa偶y膰, 偶e pude艂ko nie otwiera si臋 klasycznie od g贸ry, a z boku, dzi臋ki magnesom. Oryginalny wydawca (Blue Orange) stosowa艂 ju偶 wiele razy takie rozwi膮zanie i tutaj te偶 mo偶na si臋 z nim spotka膰. W 艣rodku element贸w wiele nie znajdziemy. Notes, kostki, o艂贸wki… klasyczne turlaj i rysuj bez wi臋kszych bajer贸w.
Trzeba tutaj jednak wspomnie膰, 偶e styl poprzedniczek zosta艂 zachowany i mamy tutaj pi臋kne grafiki, ikony, a tak偶e jasn膮 i 偶yw膮 kolorystyk臋. Kr贸lestwo niczym z bajki, mo偶na si臋 zachwyca膰 馃檪
Rozgrywka
Kingdomino Duel zachowuje ducha swojej klasycznej wersji, czyli naszym zadaniem b臋dzie budowa kr贸lestwa z domino. Trzeba by艂o to jako艣 przenie艣膰 w stylu roll&write, wi臋c zamiast pionk贸w i kafelk贸w b臋dziemy u偶ywa膰 kostek oraz o艂贸wk贸w.
Na pocz膮tku rozgrywki ka偶dy z graczy bierze jeden arkusz kr贸lestwa oraz o艂贸wek – na papierze b臋dzie zapisywa艂 swoje post臋py w rozbudowie kr贸lewskich w艂o艣ci. Dodatkowo na 艣rodku sto艂u k艂adziemy arkusz ksi臋gi magii, gdzie dw贸ch graj膮cych b臋dzie zapisywa膰 post臋p w zdobywaniu specjalnych czar贸w.
W ka偶dym ruchu jeden z graczy rzuca czterema kostkami i wybiera jedn膮 z nich. Nast臋pnie drugi gracz bierze dwie ko艣ci i ponownie wracamy do gracza kt贸ry rzuca艂, 偶eby zabra艂 ostatni膮 ko艣膰 ze sto艂u. Z tych dw贸ch ko艣ci gracze tworz膮 domino, kt贸re nast臋pnie przenosz膮 na sw贸j arkusz. Zasady uk艂adania (w tym przypadku rysowania) s膮 dok艂adnie takie same jak w klasycznym Kingdomino, czyli do zamku rysujemy dowolnie, a do narysowanych cz臋艣ci zachowuj膮c zasad臋 domina – jedna ze 艣cianek musi przylega膰 do tego samego symbolu.
Za ka偶dym razem gracze po narysowaniu zapisuj膮 na karcie magii jakie wzory na tarczach wzi臋li. W Kingdomino Duel nie mamy teren贸w, a tarcze. Zapisuj膮 oni to na planszy po to, aby zdobywa膰 czary. Kto pierwszy zdob臋dzie odpowiedni膮 liczb臋 danej tarczy, zdobywa zdolno艣膰. Jest to rozdzielenie kostek, zmiana symbolu itp. B臋d膮 oni mogli u偶y膰 jednorazowo tych zdolno艣ci na swoj膮 korzy艣膰. Je艣li kt贸ry艣 z graczy zdob臋dzie ju偶 zdolno艣膰, drugi nie b臋dzie mie膰 takiej mo偶liwo艣ci.
Zadaniem graczy jest zdobywanie punkt贸w. Tutaj znowu pojawia si臋 podobna mechanika co w klasycznej ods艂onie. Tam mno偶yli艣my ilo艣膰 teren贸w*ilo艣膰 koron na nich widniej膮cych. Tutaj mno偶ymy ilo艣膰 teren贸w*znak „x” na nich widniej膮cych. Gracz, kt贸ry zdob臋dzie najwi臋cej punkt贸w, wygrywa.
Recenzja gry Kingdomino Duel
Kingdomino Duel to gra wykonana bardzo dobrze i od strony jako艣ci materia艂贸w, i od strony聽 grafiki. W ca艂ej serii niczego mi tutaj nie brakuje.
Zasady samej rozgrywki uproszczone do minimum, aby by艂y przyst臋pne dla ka偶dego. Bardziej ju偶 chyba si臋 nie da. Mamy tutaj fajn膮 mechanik臋 wyboru ko艣ci i 艂膮czenia ich jako domino. Dzi臋ki temu mamy naprawd臋 sporo mo偶liwo艣ci tworzenia i uk艂adania naszego domina.
Punktowanie zosta艂o tutaj takie samo i dobrze. Niczego tutaj bym nie zmienia艂, wszystko jest jasne i 艣miga. Mo偶emy te punkty zawsze kontrolowa膰 podczas gry.
艢wietnym elementem jest ksi臋ga zakl臋膰. Kingdomino Duel to nie tylko bezmy艣lne rzucanie i rysowanie, a granie taktyczne. Zakl臋cia daj膮 spor膮 przewag臋, przez co swoje rysowanie trzeba bazowa膰 na dost臋pnej magii. Niekt贸re z nich mog膮 ca艂kowicie zmieni膰 bieg rozgrywki.
Regrywalno艣膰
Regrywalno艣膰 jak to w rysowankach – wysoka. Za ka偶dym razem inaczej wypadaj膮 ko艣ci i inaczej je 艂膮czymy w pary. Nie mamy tutaj jednak zmiennych, kt贸re s膮 w jaki艣 spos贸b ustalane podczas rozgrywki.
Trzeba zaznaczy膰, 偶e ta wersja Kingdomino jest tylko na dwie osoby, a szkoda. Przy wi臋kszej ilo艣ci kostek spokojnie mo偶na by艂oby spr贸bowa膰 gry na wi臋cej graczy. Duch pojedynku jest odczuwalny, w szczeg贸lno艣ci przy doborze kostek. Cz臋sto rysowanki nie maj膮 interakcji, tutaj jest spora przy walce o zakl臋cia i przy wyborze ko艣ci. Lepiej wzi膮膰 co艣 lepszego dla siebie, czy mo偶e podebra膰, aby przeciwnik nie mia艂 jak u艂o偶y膰? Dylemat贸w sporo co u mnie na spory plus.
Rozgrywka w Kingdomino Duel jest interesuj膮ca i sympatyczna, ale jednak nie jest to gra dla mnie. Nie przepadam za rysowankami, co wiele razy we wpisach ju偶 powtarza艂em. Nie skre艣lam ca艂kowicie gry, jest dobra, ale mechanika kt贸r膮 wykorzystuje nie jest mi pisana. Je艣li mamy gra膰 w dw贸jk臋 i do wyboru mam t膮 wersj臋 i klasyczn膮, to wybra艂bym pierwowz贸r. Je艣li jednak lubicie rysowanki, a Kingdomino jest Wam znane i lubiane, powinni艣cie 艣mia艂o wypr贸bowa膰 t膮 pozycj臋.
Podsumowanie Kingdomino Duel
Gra fajna, jednak mechanika nie trafia do autora wpisu. Je艣li jednak lubicie gry korzystaj膮ce z mechaniki turlaj i rysuj, powinni艣cie spr贸bowa膰.
Plusy
- Szybka
- Mega prosta
- 艢wietne grafiki
- Regrywalno艣膰
Minusy
- Og贸lnie brak
Sprawd藕 r贸wnie偶
Dzi臋kuj臋 wydawnictwu FoxGames za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!