Eric Lang ma ju偶 na swoim koncie wiele 艣wietnych gier. Je艣li go nie znacie, to stworzy艂 gry takie jak: Blood Rage, Chaos w Starym 艢wiecie, czy The Others. Jasno mo偶na stwierdzi膰, 偶e s膮 to tytu艂y z najwy偶szej p贸艂ki. Ale czy mo偶na tak nazwa膰 Rising Sun? Przekonajcie si臋!
Rising Sun
Czas gry: 90-150 minut
Wydawca: Portal
Wiek: 14+
Liczba graczy: 3-5
Mechanika: area control
Tematyka: Japonia
Zawarto艣膰 pude艂ka:
- 5 zas艂onek klan贸w
- plansza
- 7 kafli 艣wi膮ty艅
- 10 kafli rozkaz贸w politycznych
- 21 podstawowych kart p贸r roku
- 5 kafli polityki/wojmy
- 24 偶etony wojen w prowincjach
- karty p贸r roku z zestawu herbacianego
- 12 kart p贸r roku z zestawu je藕d藕ca
- karty p贸r roku z zestawu Torii
- 5 偶eton贸w sojuszu
- 20 偶eton贸w warowni
- 30 偶eton贸w ronin贸w
- 8 偶eton贸w kolejno艣ci wojny
- 65 plastikowanych monet
- 10 znacznik贸w klan贸w
- figurki klanu Bonsai
- figurki klanu Koi
- 10 figurek klanu Wa偶ki
- figurki klanu Lotosu
- 10 figurek klanu 呕贸艂wia
- 8 figurek potwor贸w
- 5 wielkich podstawek dla potwor贸w
- 15 bia艂ych podstawek Shinto
- 5 czarnych podstawek Daimyo
- 15 du偶ych podstawek dla potwor贸w
- instrukcja
Wykonanie
W naprawd臋 ogromnym pudle, znajdziemy wiele 艣wietnie wykonanych element贸w, a w szczeg贸lno艣ci figurki. Wszystkie wygl膮daj膮 naprawd臋 pi臋knie, s膮 trwa艂e, a ilo艣膰 zdobie艅 i element贸w powala. Je艣li chcecie, aby wygl膮da艂y jeszcze lepiej, warto zainwestowa膰 w malowanie. S膮 one w najprostszych kolorach, tak jak we wszystkich grach w kt贸rych znajdziemy figurki. Ka偶dy klan posiada swoje osobne figurki, kt贸re maj膮 swoje zdolno艣ci. Opr贸cz tego, ka偶dy otrzymuje par臋 podstawek w swoim kolorze, aby odr贸偶ni膰 kt贸ry potw贸r nale偶y do kogo.
W pude艂ku znajdziemy r贸wnie偶 wiele 偶eton贸w, kt贸re s膮 dobrze wykonane. Po paru rozgrywkach nie 艣cieraj膮 si臋, a wszystkie grafiki s膮 utrzymane w Japo艅skim stylu. Ich kolory s膮 bardzo 偶ywe, a spos贸b rysunku bardzo mnie przekona艂. Niestety nie otrzymujemy tutaj plastikowych cz臋艣ci, tak jak w wersji z Kickstarter, ale te r贸wnie偶 spe艂niaj膮 swoje zadanie. Wszystkie 偶etony s膮 przede wszystkim czytelne, co nie utrudnia podczas rozgrywki.
Karty utrzymane s膮 w podobnym stylu, z ciekawymi i dobrze wykonanymi grafikami. Mo偶emy je podzieli膰 na trzy r贸偶ne pory roku, kt贸re b臋dziemy oddzielnie u偶ywali podczas trwania gry.
Wszystko jak najbardziej na du偶y plus!
Je艣li chcecie zobaczy膰 wszystkie komponenty, jakie znajdziecie w pude艂ku, zapraszam do Rising Sun unboxing!
Rozgrywka
Akcja gry rozgrywa si臋 w Japonii, gdzie pi臋膰 r贸偶nych klan贸w walczy o wp艂ywy. W艂adc膮 mo偶e zosta膰 tylko jeden, a on zaprowadzi porz膮dek na tych ziemiach. Tylko najlepszy przyw贸dca mo偶e w艂ada膰 i ustanawia膰 prawa. Osoba, kt贸ra najbardziej si臋 zaprezentuje jako w艂adca (zdob臋dzie najwi臋cej punkt贸w) wygrywa gr臋.
Mechanika gry Rising Sun skupia si臋 przede wszystkim na area control, czyli kontrolowaniu teren贸w. Podczas rozgrywki b臋dziemy szkolili i walczyli o wp艂ywy na terenach. Opr贸cz tego w grze jest sporo dyplomacji, zdrad, a tak偶e dar贸w od Bog贸w, wi臋c akcje militarne nie s膮 jedynym i najwa偶niejszym celem rozgrywki. Gr臋 dzielimy na trzy r贸偶ne rundy: wiosna, lato, jesie艅, a ka偶d膮 z nich podzielimy na fazy.
Faza I: Ceremonia Picia Herbaty
podczas trwania tej fazy gracze skupiaj膮 si臋 na zawi膮zaniu sojuszu. Ka偶dy mo偶e sk艂ada膰 si臋 maksymalnie z dw贸ch graczy i mog膮 si臋 dobiera膰 jak chc膮. Jest tutaj wiele rozm贸w i negocjacji, co wprowadza spore zamieszanie. Je艣li osoby dojd膮 do porozumienia to zawi膮zuj膮 sojusz, kt贸ry w dalszej cz臋艣ci gry da im spore profity w postaci dodatkowych szkole艅 czy ruch贸w militarnych. Trzeba pami臋ta膰, 偶e sojusz mo偶e zosta膰 z艂amany poprzez zdrad臋, co mo偶e znacz膮co utrudni膰 nasze dalsze ruchy. Trzeba dobrze manipulowa膰 innymi, aby osi膮gn膮膰 przewag臋 i przynie艣膰 sobie wi臋ksze korzy艣ci.
Faza II: Dzia艂ania polityczne
w tej oto fazie sp臋dzamy najwi臋cej czasu, a zarazem wykonujemy najwi臋cej ruch贸w. Ka偶dy gracz, zaczynaj膮c od pierwszego na planszy honoru, b臋dzie korzysta艂 z talii rozkaz贸w. Po dobraniu 4 z wierzchu, decydujemy si臋 na zagranie jednej z nich. W ci膮gu ca艂ej rundy zagramy 7 rozkaz贸w z 10. Zagran膮 akcj臋 b臋d膮 wykonywali wszyscy gracze, pocz膮wszy od siedz膮cego po lewej stronie. Wyj膮tkiem jest jednak akcja zdrady, podczas kt贸rej ruch wykonujemy tylko my. Dodatkowo przy akcji zakupu karty to my zaczynamy kolejk臋, a nie gracz obok. W艣r贸d innych kart znajdziemy werbunek, kt贸ry pozwoli nam zasili膰 nasz膮 armi臋, ruch na planszy, czy 偶niwa, kt贸re dadz膮 nam wiele korzy艣ci na kontrolowanych terenach.
Tak jak wcze艣niej wspomina艂em, sojusze daj膮 profity. Podczas wykonywania akcji Ty i Tw贸j sojusznik mo偶ecie wykona膰 dodatkowo akcje specjaln膮. Mo偶e to by膰 przyzwanie nowej figurki, dodatkowe monety czy ta艅szy zakup. (Jest on zrywany, gdy sojusznik lub Ty zagrasz kart臋 zdrady). Tracimy wtedy r贸wnie偶 punkty honoru, co utrudnia nam zwyci臋stwo w bitwie. Punkty honoru s膮 bardzo wa偶ne, dlatego trzeba zawsze uwa偶a膰 na te punkty, aby nie wyrz膮dzi膰 sobie ogromnej szkody. Ka偶dy ruch w tej fazie musi by膰 bardzo przemy艣lany. W pierwszych rozgrywkach grali艣my bardziej zachowawczo, jednak teraz 艂atwiej wszystko przychodzi. Podczas tej fazy dodatkowo rozpatrujemy b贸stwa, kt贸re daj膮 nam kolejne profity. Przewaga u jednego Boga mo偶e przechyli膰 szal臋 zwyci臋stwa na nasz膮 stron臋. Po rozegraniu 7 takich tur przechodzimy do kolejnej fazy.
Faza III: Dzia艂ania Wojenne
od teraz zaczynamy walki na prowincjach, kt贸re oznaczone s膮 symbolem walki (losowane przed rozpocz臋ciem ka偶dej pory roku). Gracze rozpatruj膮 ilo艣膰 si艂y, a dodatkowo wykonuj膮 akcje specjalne. Ka偶dy z graczy obraca swoj膮 planszetk臋 na stron臋 walki. Tam b臋dziemy rozk艂adali nasze fundusze, aby wzmocni膰 nasze wojska, 艣piewa膰 pie艣ni o naszych wojskach, czy nawet bra膰 je艅c贸w. Ten system jest o tyle ciekawy, 偶e pozbawiony jest losowo艣ci. Jest on o wiele bardziej interesuj膮cy ni偶 ten, kt贸ry by艂 np w Blood Rage.
Jest to tajna licytacja, w kt贸rej gracz daj膮cy wi臋cej monet na akcji wygrywa. Znacz膮co wp艂ywa to na bitw臋, dlatego warto zaoszcz臋dzi膰 sobie sporo monet. Odpowiednie planowanie i rozdzielenie funduszy da nam spor膮 przewag臋 r贸wnie偶 w dalszych bitwach. Wszystkie monety wykorzystane w przypadku przegranej s膮 odrzucane, a w przypadku wygranej rozdzielone mi臋dzy innymi graczami. Je艣li w danej rundzie wykorzystamy wiele monet, mo偶e to pom贸c w zwyci臋stwie przeciwnikowi w nast臋pnych potyczkach. Takie rozwi膮zanie, pozbawione losowo艣ci daje ogromn膮 frajd臋 przy zwyci臋stwie. Mo偶na to nawet nazwa膰 gr膮 psychologiczn膮, bo musimy rozszyfrowa膰, co zagra i jak podzieli pieni膮dze nasz przeciwnik.
Na wygranych prowincjach otrzymujemy punkty, oraz 偶etony terenu, kt贸re zapunktuj膮 na koniec gry. Po tej fazie rozpoczynamy now膮 por臋 roku, a je艣li sko艅czyli艣my jesie艅, przechodzimy do liczenia punkt贸w.
Tak prosta i intuicyjna mechanika wnosi sporo r贸偶nych mo偶liwo艣ci i g艂臋bi do rozgrywki. Mo偶emy wykonywa膰 akcje militarne, polityczne, a zarazem mo偶emy zdradzi膰 i osi膮gn膮膰 przewag臋. Ca艂a rozgrywka nie nudzi si臋, a czekanie na swoj膮 tur臋 nie jest d艂ugie. Za ka偶dym razem bawi艂em si臋 艣wietnie!
Recenzja gry Rising Sun
Eric Lang znowu wykona艂 艣wietn膮 i solidn膮 gr臋! Nie jest to jednak gra przeznaczona dla wszystkich, bo tytu艂 mo偶e nie wpa艣膰 do gustu osobom, kt贸re nie przepadaj膮 za negatywn膮 interakcj膮, kt贸rej jest tu sporo. Ci, kt贸rzy lubi膮 sporo kostek, losowo艣ci i szcz臋艣ci, r贸wnie偶 mog膮 nie by膰 zadowoleni. Jest to gra strategiczna, a nawet euro. Sporo tutaj my艣lenia, kombinowania, planowania, a nawet dyplomacji i intryg. Gracz ma tutaj 100% kontroli i to on sam wp艂ywa na swoje ruchy i posuni臋cia.
Wykonanie gry Rising Sun stoi na bardzo wysokim poziomie. Jest pi臋kna, kolorowa, a przede wszystkim solidna. Nie ma czego si臋 tutaj czepia膰, bo wszystko jest idealnie. Skalowanie jest dobre, a powtarzalno艣膰 nie jest odczuwalna. Zawsze mo偶emy testowa膰 r贸偶ne taktyki i myki na planszy.
Podsumowanie gry Rising Sun
Bez 偶adnych problem贸w mog臋 przyzna膰, 偶e Rising Sun l膮duje w mojej najlepszej 5 gier, w jakie mia艂em okazje zagra膰. Jest to gra, kt贸ra 艂膮czy w sobie moje ulubione style gry, czyli sporo planowania i area control. Polecam ka偶dej osobie, kt贸ra r贸wnie偶 kocha tak ci臋偶kie tytu艂y. Ma ona du偶y pr贸g wej艣cia, jednak same zasady nie nale偶膮 do trudnych. Ka偶dy gracz powinien j膮 posiada膰 w swojej kolekcji.
Plusy
- Jako艣膰 wykonania
- Prosta, a zarazem 艣wietna mechanika
- Elementy dyplomacji
- Ciekawy spos贸b walki
Minusy
- D艂ugie rozk艂adanie i sk艂adanie gry
Dzi臋kuj臋 ksi臋garni Gandalf.com.pl za przekazanie egzemplarzu gry!