Torres – recenzja

„Torres” to planszówkowy klasyk, zdobywca prestiżowej nagrody Spiel des
Jahres. Gracze wysyłają swoich rycerzy do budowy zamków. Muszą dobrze
planować swoje ruchy i zarządzać ograniczonymi zasobami, a także
sprytnie wykorzystać działania przeciwników. 

Czas gry: 60 minut
Wydawca: Egmont
Wiek: 10+
Liczba graczy: 2-4
Mechanika: budowanie zamków
Tematyka: średniowiecze

Zawartość gry:

  • plansza
  • 92 segmenty zamku
  • 28 pionków rycerzy
  • 1 pionek króla
  • 40 kart akcji
  • 2 karty pomocy
  • 3 karty faz
  • 9 kart mistrzowskich
  • 4 żetony punktów
  • instrukcja


Wygląd i wykonanie


Torres ukazał się w Polsce w 2017 roku, jednak oryginalna wersja jest już na rynku od 1999 roku! Może dlatego okładka i sama gra wygląda na trochę oldskulową, przestarzałą i nie wywołuje niesamowitego efektu. Większość elementów jest zachowana w brązowo-ciemnym klimacie, co bardziej wprowadza nas do tematu średniowiecza i czasów budowania zamków. Sama jednak kolorystyka nie jest zbyt porywająca.
Torres to jednak nie tylko szata graficzna i kolory, bo w pudełku znajdziemy jeszcze wiele dobrego. Pionki świetnie prezentują walecznych rycerzy, którzy gotowi są do przejmowania miast i stawiania ich na nowo. Ich problemem jest jednak niestabilność. Podczas rozgrywki bardzo łatwo ich przewrócić, co bardzo widoczne jest na wysokich konstrukcjach lub wcięciach na planszy głównej. Innym elementem są plastikowe elementy zamku, do których ciężko się przyczepić. Są dobrze wycięte, pasują do siebie i nie ma żadnych problemów z ich układaniem podczas rozgrywki.
Wykonanie jest dobre, wszystko ciekawie się prezentuje, jednak głównym, pozytywnym aspektem tej gry jest jej mechanika i rozgrywka.

Rozgrywka


Zasady gry Torres nie należą do trudnych, jednak przy pierwszej rozgrywce mogą nas trochę przytłoczyć. Gra podzielona jest na rundy i na kolejki gracza, podczas których można wykonać jedną z kilku akcji. Kosztują one odpowiednią liczbę PA (punkty akcji),
którymi musimy odpowiednio i rozważnie dysponować, aby nie tracić głupio ruchu.
Początkowo można pogubić się, kiedy liczone są punkty, a kiedy dostajemy dodatkowe segmenty, jednak tutaj z pomocą przybywa malutka ściągawka. Opisy wszystkich kart i instrukcja dobrze wyjaśniają resztę zasad i sposoby rozgrywania poszczególnych akcji.
Gra Torres to przede wszystkim gra logiczna, gdzie staramy się zbudować jak największe zamki. Każdy uczestnik rozgrywki ma za zadanie zdobywać, budować i kontrolować zamki w celu uzyskania odpowiedniej ilość punktów. Swoich rycerzy możemy odpowiednio przemieszczać z zamku do zamku. Warto tutaj wspomnieć, że tylko jeden podwładny w danej budowli daje nam punkty, dlatego najlepiej zajmować jak najwięcej różnych miejsc. Do usprawnienia rozgrywki i dodania odrobiny losowości każdy z graczy posiada karty specjalne. Pozwalają one na szybsze przemieszczanie rycerzy, bardziej obfitą budowę zamku, a nawet pozwalają wykonać więcej akcji w danej turze.
 Podczas rozgrywki nie odczuwałem zbytniego paraliży wyboru, ani zbyt długiego czekania na swoją kolej. Ani razu nie udało nam się przebić pudełkowego czasu gry (60 minut).
Gra dobrze się skaluje, w każdym możliwym wariancie sprawia sporo radości, jednak zmienia to system rozgrywki. W zależności od ilości graczy biorących udział w rozgrywce segmenty zamków są podzielone w trochę inny sposób. Pozwala to na wykorzystanie wszystkich elementów z pudełka.
Ogólnie mówiąc gra Torres wymaga od nas strategicznych ruchów, które obudzą w nas szare komórki. Mechanicznie gra wybada bardzo dobrze, jest ciekawa i unikatowa.
Każda partia jest inna, główną tego przyczyną są sposoby rozbudowy i przemieszczania rycerzy. Z doświadczenia wiem, że każdy gracz wykonuje inne ruchy, nie zbyt powtarzalne, co zwiększa regrywalność tego tytułu.

Podsumowanie


Po paru rozgrywkach największą moją sympatię zdobyła rozbudowa zamków. Dzięki dobrze wykonanym elementom jest to bardzo przyjemne i proste, a zarazem dodaje fajny efekt zamku 3D. Mechanika gry oraz sposób rozgrywki to najciekawszy element tej planszówki, co bardzo przemawia właśnie za zakupem gry. Jest tytuł inny, niepowtarzalny który pozwoli spędzić sporo czasu przy miłej rozgrywce. Gra niestety nie nadaję się zbytnio dla wszystkich. Jest to gra typowo logiczna, dlatego osoby wolące gry szybkie, „lżejsze” lub nawet z większą ilością losowości powinny najpierw zagrać i się przekonać co do jakości rozgrywki. Pomimo wszystkich wad uważam, że jest to bardzo dobru tytuł który swoją mechaniką może spodobać się nawet tym, którzy nie lubią tego typu klimatów. Mi osobiście gra bardzo się spodobała i na pewno zostanie w naszej kolekcji!

Plusy

  • Wiele możliwości
  • Regrywalność
  • Nie długi czas oczekiwania na swoją kolejkę
  • Gra nie dłuży się
  • Dość proste zasady

Minusy 

  • Dość oldskulowe wydanie
  • Początkowo zasady przytłaczają
  • Chwiejące się pionki rycerzy

Dziękuję wydawnictwu Egmont za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!

https://egmont.pl/

Zapraszam do kolejnych recenzji już wkrótce, a
jeśli chcesz być na bieżąco to polub
stronę na Facebooku! 🙂

KubaGra na Facebooku 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *